Nå enda mer inkonsekvent

Gutter på tur i det grønne

FILMER SETT SIDEN SIST: Et par episoder Ranma 1\2, samt

Predator

Litt sliten og lei av metervis med snø (det snødde så sidelengs at kajakken min, som henger på veggen inne i en stengt garasje, var dekket av snø) satte jeg meg ned med potetløv og øl (ok, appelsinjuice) for å nyte en film der en haug amerikanske politikere in spe på skogtur blir flenset, flådd og hengt opp i trærne, den eneste filmen der Arnold er skikkelig filleristet når rulleteksten kommer. Han takler for så vidt en atombombe i hodet forholdsvis bra, men han ser shaky ut likevel.

Denne hadde jeg ikke sett siden sent på åttitallet, og det var et morsomt gjensyn. Jeg har bestandig likt toern bedre, men testoteronoversvømt åttitallsaction på grensen til det selvparodiske = stor underholdning. Særlig den første delen av filmen, fram til Jegeren dukker opp. Deretter blir det nesten litt kjedelig, for du skjønner hele veien at selv ikke Jesse «The Body» Ventura og kulesprøyta hans har sjans mot denne motstanderen. Noen av kamuflasjeeffektene har ikke aldret så godt heller. Men dette var morsomt nok til at Predator forblir i hylla, selv om jeg duppet litt av mot slutten. Nå har jeg snart klart å psyke meg tilstrekkelig opp til å se Alien vs. Predator.

Yaji & Kita – The Midnight Pilgrims

Jeg duppet nok litt av når jeg så denne første gang også, for ved andre gangs gjennomsyn likte jeg den mye bedre. Den føltes ikke så lang, og jeg lo mer, det er alltid et godt tegn. Fru Ut likte den godt. Jeg så disse filmene med noen dagers mellomrom, men de funker vel egentlig godt som en helaften?

Dessuten har jeg kost meg med kommentarspor til diverse Battlestar Galactica – episoder i podcastform.

_____________________________________

Siste nummer av SFX kom i posten rett før helga, og Ut Jr. utbrøt: «Kappein Sabeltann!!»

Ventetiden er snart over…
_____________________________________

Jag dragen du også!

Denne traileren for D-War har vært ute i årevis for alt jeg vet, men dette blir uansett morsomt. Verden får aldri nok filmer fulle av dinosaurer med svære laserkanoner på ryggen.

Gyldent


Zhang Yimous neste Kung Fu -opus (etter Hero og House of flying Daggers) er i produksjon. The City of Golden Armor har Chow Yun Fat og Gong Li har hovedrollene (via MonkeyPeaches).

Og DVDen til Jet Lis Fearless, som kommer allerede om en måned eller to, skal visstnok ikke ha engelsk tekst. Dæng. Samtidig meldes det at Thailand får den lange versjonen (som ble kuttet kraftig ned av regissør Ronnie Yu, dette førte til at Michelle Yeoh ble klipt helt ut av filmen) på kino, siden en sekvens med en thaibokser var blant dem som skulle fjernes.

Det handler mest om skauen i dagens FU,S , men det kan jo være kult på landet også! Sjekk ut traileren for THe Real Dirt on Farmer John.

Og forresten: Det er fortsatt ikke for seint å tippe Oscar, folkens!

________________________________________

Så hørte jeg fra lien/En innavla Hilbilly som sa «Squeal Like a Pig!» – 10 filmer om turer i skog og mark du bør se før du dauer.

01. Deliverance

Grisehyl i blandingsskog.

02. Dog Soldiers
Varulv i de overraskende dype og mørke skotske skoger.

03. Evil Dead 1-2
Mest hyttetur, egentlig. Likevel får vi ta del i mange av gledene med å ferdes i naturen, som å bli voldtatt av et tre.

04. The Blair Witch Project
Det er ingenting å være redd for i denne skogen, egentlig. Men ingenting kan også være skummelt.

05. Predator
Tøffe marinesoldater moses av romvesen i amazonas og etterlater seg kun et krater og et svakt slimspor av testosteron og steroider.

06. Deadly Pursuit
Japper på tur har valgt feil guide; heldigvis er Sidney Poitier hakk i hjel.

07. Princess Mononoke
Neida, jeg bare kødder. Det er ikke noe farlig i skogen, det er menneskene som er farlige.

08. Miller’s Crossing
Noen ganger trenger man ikke å gå hjem når man er på tur i skogen…

09. The Lord of the Rings – The To Towers
…og noen ganger kan du rett og slett få skogen til å komme til deg.

10. Twin Peaks (pilot)
Uansett er det nok best å la uglene være i fred, i disse influensatider.

6 responses

  1. sharkbait

    Et bidrag til skogslisten din: Kiyoshi Kurosawas Charisma. Sær og stemningsfull allegorisk film.

    Mye stas action og moro i skogen i Ching Siu-tungs A Chinese Ghost Story også. 🙂

    mars 1, 2006, kl. 21:55

  2. Fred Ut

    Chinese ghost story glemte jeg! Men er det så mye skikkelig skog de er i der, da? Jo, mer enn i Miller’s Crossing i hvert fall…

    mars 2, 2006, kl. 05:55

  3. gbang

    Fryktelig mange norske filmer som finner sted i skog og mark også… Ikke så bra at de fortjener en plass på lista kanskje, men det finnes overraskende mange av dem når jeg tenker meg om.

    mars 2, 2006, kl. 11:59

  4. sharkbait

    Oooh, selvfølgelig! De dødes tjern må med!

    mars 2, 2006, kl. 14:34

  5. gbang

    Nettopp! Det var en jeg tenkte på ja.

    mars 2, 2006, kl. 15:12

  6. TMwtP

    The Descent. Det er turen sin det.

    mars 6, 2006, kl. 02:17

Legg igjen en kommentar

