Nå enda mer inkonsekvent

Fuck it, lets go Bowling…Fred Ut i det sportslige hjørnet

FILMER SETT SIDEN SIST:

Friday Night Lights

Serien Hollywood – ikke så bedritent som vi trodde? går ubønnhørlig mot slutten; i kveld ser jeg antakeligvis noe dårligere enn det jeg har sett tidligere denne uka. Men Friday Night Lights holder seg på den rette siden av streken, og den kan trygt anbefales alle som har sett en sportsfilm og fått litt klump i halsen under Den Store Kampen Helt på Slutten ™.

Dette er nok den beste reine sportsfilmen jeg har sett, for filmene på lista under er mer et uttrykk for min vanlige juksing med sjangergrenser. Denne filmen tilfører ikke sjangeren særlig mye nytt, bortsett fra vekten den legger på highschoolfotballens enorme betydning for et lite lokalsamfunn som ikke har så mye annet (dette kunne vært byen Napoelon Dynamite bor like utenfor). Filmen er basert på en sann historie, og tar for seg the Panthers fra Permian High School fra Odessa,Texas og deres kamp for å nå sluttspillet i 1988. En gjeng 17-årige kjekkaser som egentlig ikke kan noe annet får sin første og eneste sjanse til å gjøre karriere innenfor fotballen, ledet av en opplagt Billy Bob Thornton som trener.

Peter Berg er fortsatt mest kjent for mange som Dr. Cronk i Chicago Hope, men mange merket seg hans regidebut Very Bad Things. Jeg har ikke sett the Rundown, actionfilmen hans med the Rock, men etter Friday Night Lights har jeg tenkt å holde et godt øye med ham, for dette gnistrer det av. Filmen sitter til en viss grad fast i klisjeland, men den er ekstremt velspilt (Følgende navn noteres i bakhodet for framtidig referanse: Garrett Hedlund, Lucas Black, Jay Hernandez og Derek Luke) og teknisk fullkommen. Fotograferingen er gjort i en stil som på samme tid er røft håndholdt og briljerende, og Public Enemy utgjør store deler av lydsporet, noe som selvfølgelig resulterer i lettvinte bonuspoeng fra undertegnede.

Glimrende håndverk gjør en klassisk historie verdt å se enda en gang. Anbefales alle som skjønner litt av amerikansk fotball.

_______________________________

Ny Nabo!
Det fins fortsatt folk som blogger flott om film rundt omkring på berget. I går dumpet jeg tilfeldigvis over Weird Stuff, en aldeles glimrende blogg om film og annet fint. Ta en tur dit nå for å lese Mads Eriksens Cthulhu-striper (eller laste ned Lovecrafts samlede verker!), se traileren til JUNK(som ser ekstremt spennende ut) , lese hva Dave Barry synes om vinter-OL og for å få muligheten til å ta en ekstremt detaljert spørreundersøkelse om filmpreferansene dine. Ellers konstaterer jeg at mannen leser Harlan Ellison og Robert Rankin samtidig, det er prisverdig i seg selv. Jeg må nok plage Razorhack en god del fremover…

_______________________________
Smånytt
Lyst til å få vite altfor mye om Spider-Man 3? Mye tyder på at denne Q & A’en borte på AICN er ekte saker. Jeg for min del gleder meg til å få se Spidey i sort…

Fortean Times hadde en artikkel om et lignende tilfelle, dette er fascinerende saker. Sjekk ut traileren til Unknown White Male

Fearless slippes på DVD 22. Mars!

Traileren til Myiazaki jr’s Earthsea-film (Boka heter Trollmannen fra Jordsjø på norsk) har dukket opp via Twitch.

Nå som Tor Andre har tatt turen til Kina må han passe seg for å stille opp som skuespiller i en tegnefilm som kombinerer levende skuespillere og animasjon, det er nemlig ikke lov lenger! Dette er noe av det rareste jeg har sett…

______________________________

1O Sportsfilmer du må se før dauer

01) The Big Lebowski

Aldri har bowling virket mer besnærende, enda så kjipt det i virkeligheten er.

02) Lagaan
Indiske bønder (og vi som ser på) lærer seg cricket. Den Store Kampen Helt på Slutten ™ varer utrolige 45 minutter!

03) Ping Pong
Eksistensiell japansk bordtennisfilm som jeg har mast så mye om at jeg skal la være.

04) The Cup
Tibetanske munker kjemper for å få sett fotball-VM på TV.

05) When We were Kings
Ali Vs. Foreman. Rå dokumentar om the Rumble in the Jungle.

06) Friday Night Lights
Are you ready to be perfect?

07) Beyond the Mat
Hva skjer med profesjonelle wrestlere når de drar på åra? Anbefales kun hvis du tåler å se barndomsfavorittene dine på Crack.

08) Shaolin Soccer
Stephen Chows munker spiller uortodoks fotball, men alle sportsfilmklisjeene er på plass.

09) Murderball
Denne har jeg ikke sett, men Rullestolrugby er neppe for pyser.

10) Iron Ladies
Enda en film jeg ikke har sett, men historien om et transseksuelt Thailandsk volleyball-lag er visstnok verdt en titt.

8 responses

  1. gbang

    Flott ti-topp liste! Eneste som skurrer er nummer 10 (som du rett nok ikke har sett) som er en VELDIG thailandsk-film. Dvs. masete overspillende transvestitter og en helt forferdelig slitsom og ikke spesielt likandes karaktergalleri eller historie. Og om ikke lenge kan du kanskje bytte den ut med Nacho Libre eller Bad News Bears? Eller Crying Fist? Ingen boksefilmer på lista heller Fred Ut?

    februar 25, 2006, kl. 13:02

  2. Fred Ut

    When we were Kings er da i aller høyeste grad en boksefilm? Ellers liker jeg ikke Rocky og sånt noe særlig.

    Det var fristende å kaste Dodgeball inn på tiende plass. «I you can dodge traffic you can dodge the ball!» Sharkbait har jo varslet at det kommer en japansk curlingfilm, den fortjener kanskje en plass, ellers har japanerne en om vannpolo som heter Waterboys, som jeg ikke vet stort om.

    februar 25, 2006, kl. 14:07

  3. gbang

    Beklager! Selvfølgelig har du en boksefilm på lista… Jeg hadde hjernen min fokusert på spillefilmer og koblet ikke titlen med en gang. Waterboys har jeg forøvrig på listen over filmer jeg kan komme til å slumpe til å se i den nærmeste framtid.
    Og ja!!!! Dodgeball syntes jeg var en fortreffelig komedie, mye bedre enn f.eks. Wedding Crashers som jeg tror fikk mye bedre kritikk.

    februar 25, 2006, kl. 14:15

  4. sharkbait

    Waterboys handler ikke om vannpolo, men om en gjeng med gutter som blir halvveis lurt til å begynne med synkronsvømming. Min venninne Keiko lurte meg en gang i tiden til å kjøpe dvden, og jeg kan vil si at den er sånn passe morsom. Ikke min favoritt blant Altamiras mange zero-to-hero-filmer, dog. Men stas soundtrack av Cubismo Grafico.

    Sim-Sons, den japanske curlingfilmen, er allerede ute. Det er ikke den første curlingfilmen i historien, dog. Canada har i alle fall Men with Brooms fra 2002, uten at jeg vet om den var først heller.

    februar 25, 2006, kl. 15:09

  5. Razorhack

    Murderball bør du se! Jeg synes den er helt der oppe sammen med «Hoop Dreams» – en film jeg savnet på lista di 😉

    februar 27, 2006, kl. 23:48

  6. Fred Ut

    Har ikke sett Hoop Dreams heller, en film jeg var veldig uinteressert i når den kom som jeg sikkert hadde fått mer ut av nå. Burde sett Spike Lees He Got Game også, om ikke annet så fordi den har et hissig Public Enemy-soundtrack.

    februar 28, 2006, kl. 17:06

  7. TMwtP

    Film er et fantastisk medium. Det får også noen til å like ‘komedier’ som Dodgeball. For meg er det 13 på dusinet med en gang Ben Stiller er med i bildet. Må jo selvsagt likevel le av den stygge damen og den dumme nerden.

    mars 1, 2006, kl. 00:10

  8. Fred Ut

    Jeg ser at Dodgeball i aller høyste grad er et samlebåndsprodukt (og det er vel hovedgrunnen til at den ikke fikk plass i utgangspunktet),men det er ganske mange gags som funker, og vi har både Chuck Norris og David Hasselhoff i gjesteroller. En film det er lett å like, men umulig å elske.

    mars 1, 2006, kl. 16:07

Legg igjen en kommentar

