Nå enda mer inkonsekvent

Tilbake igjen på lånt laptop, men bare med gamle og dårlige nyheter akkurat i dag…

FILMER SETT SIDEN SIST:

Store deler av Boondocks sesong 1, Battlestar Galactica fram til og med epp 2.10, Spiderman 2 med kjedelig kommentarspor, Walk the Line, Land of the Dead, Phenomena og

The Rising – The Ballad of Mangal Pandey
Hele tre ganger! To ganger på skolen med to forskjellige klasser, en gang med Fru Ut og Frk. Fjeldstad. Elevene mine digget filmen fullstendig, de lo og trampet takten på de rette stedene, og i Indiaprosjektet de akkurat leverte fra seg ble det en god del Bollywood. Den mest vellykkede skolefilmen jeg noensinne har kjørt.

The Hidden Blade

Yamada Yojis oppfølger til The Twilight Samurai er overraskende lik i handling og tematikk, men jeg likte denne bedre. En litt mindre alvorlig fortalt film enn Twilight Samurai, med litt mer humor og litt mindre kunstferdig observasjon. Alle som likte den forrige bør absolutt se denne. Og aldri har vel noen drill sergeant hatt en tøffere jobb enn han stakkaren som forsøker å få samuraiene til å marsjere i takt. Hvis folka som lagde the Last Samurai hadde sett denne hadde de forhåpentligvis tatt til vettet og latt være.

Sunset Boulevard

Lite å si om denne annet enn å melde meg inn i hallelujakoret og forsiktig påpeke at Gloria Swanson er skumlere enn Frankensteins monster og Dracula til sammen. Den beste filmen om Hollywood ble laget lenge før forfallet satte inn for alvor. Strålende.
_____________________________________________________________
Lykke på reisen, G’Kar

Andreas Katsulas hadde en variert karriere, men for meg vil han alltid være G’Kar. Sjelden har noen klart å presse følelser gjennom så mange lag med latex. Han vil bli husket. Han døde av Lungekreft for noen dager siden, bare 59 år gammel.

_____________________________________________________________


Tenkte å skrive en liten eulogi til en av de tre lokale sjappene for brukt film og litteratur, Pocketbua, som ble totalskadd i en brann for to uker siden. For å ta det kort så var dette en sjappe som luktet kjeller og råtten pasta (fra den italienske restauranten i etasjen over) og som hadde et veldig spennende VHS-utvalg som sikkert gikk opp i røyk sammen med flere kubikk med litteratur av innen for de fleste, ehem, sjangere. Husker spesielt at jeg snublet over Rawhead, en halvamatørfilmatisering av Clive Barkers novelle fra fantastiske Books of Blood, i norsk VHS-utgave. Det var mye sånt rart man kunne få tak i der. En gang fikk han inn en kasse med fiin gammel Science fiction, og mange av bøkene jeg rasket med meg fra den kassa er blant favorittbøkene mine den dag i dag. Vi får se om pocketbua gjenoppstår, men mye kultur ble smeltet om den dagen det brant.
__________________________________

Kommer sterkere tilbake utover i uka, men jeg må vel nevne at vinneren av TORDENDOMEN ble MONTY PYTHON & THE HOLY GRAIL. Jeg takker alle involverte for innsatsen. Lurte litt på om jeg skulle trekke ut en av de som stemte og sende dem denne, men jeg vil heller ha den selv.

One response

  1. Tilbaketråkk: Filmer siden sist: Dessuten Edition « Fred Ut, Sønn

Legg igjen en kommentar

