Nå enda mer inkonsekvent

I love my dead gay son! (Og åttendelsfinaler i Domen)

FILMER SETT SIDEN SIST:

Heathers

Highschoolkomedien var en av 80-tallets store sjangere. Det var en stund der hvor det var vanskelig å unngå teite, slemme, men vellykkede Valley-girls, dumme Jocks og smarte nerder med fett hår og hornbriller. Fenomenet ble vel litt utvannet etterhvert, selv om det fortsatt detter ut eksempler (teller Elephant, for eksempel? Heh. Sorry.). Heathers tårner over dem alle fordi den er svartere, smartere og mer brutal enn alle de andre. Jeg var fortsatt litt småsjuk når jeg så den om igjen, og ble overrasket over all spyingen også. Fra et filmteknisk standpunkt er det en kjedelig film, det er manus (sykt og sitatvennlig) og skuespillere (unge fremadstormende stjerner som Slater, Ryder og eh… Doherty) som bærer greia. Men dette er vel en av de filmatisk kjipeste sjangerne som finnes?

________________

Highschoolfilmer du må se før du uteksamineres for godt

1) HEATHERS
Fordi du sikkert gjerne kunne tenke deg å spille strippekrocket med Winona Ryder og/eller Christian Slater. How very.
2) VOLCANO HIGH
Fordi man VIRKELIG kan slåss på denne skolen. Vikarlærerne er riktignok kjipe.
3) DEAD POET’S SOCIETY
Fordi Robin Williams lurte meg til å bli lærer.
4) ELECTION
For å glede deg over at det er visse folk du aldri mer trenger å samarbeide med når du går ut av skolen.
5) SKY HIGH (Som jeg riktignok ikke har sett)
Fordi noen skoler er kulere enn andre.
6) HARRY POTTER AND THE GOBLET OF FIRE
Fordi noen skoler DEFINITIVT er kulere (og farligere) enn andre.
7) RUSHMORE
Fordi at det er spennende å være forelska i lærern selv om det ikke alltid er så lett.
8) PUMP UP THE VOLUME
Fordi bra skoler har bra piratradio.
(så litt juksing, det er jo også en del av skolehverdagen)
9) FERRIS BUELLER’S DAY OFF
10) ATTACK THE GAS STATION
Fordi det er morsomt å skulke også (jeg tviler forsåvidt på om gutta i Attack the Gas Station overhodet har vist seg på skolen, men jeg maser for lite om den filmen).
________________

Her er de endelige resultatene fra forrige runde. Veldig mange av mine personlige favoritter ble skikkelig massakrert:

33) The Life Aquatic vs. Redbeard: 10-1
34) Casablanca vs. Scarface (Den med Al Pacino): 9-2
35) Save the Green Planet vs Strings: 5-4
36) The Twilight Samurai vs. Lost in La Mancha: 10-1
37) The Raven vs. Salmer fra Kjøkkenet: 5-6
38) Touching the Void vs. Kung Fu hustle: 3-8
39) Singing in the Rain vs. OldBoy: 8-3
40) Sin City vs. King Kong (1933): 5-6
41) The Seven Samurai vs. Monty Python and the Holy Grail: 3-8
42) The Wicker Man vs. Aliens: 3-7
43) Blood Simple vs. Kamikaze Girls: 6-5.
44) Three: Extremes vs. Lord of the Rings: 2-9
45) The Call of Cthulhu vs. Pulp Fiction: 0-11
46) Kill Bill Vol.2 vs. Tommy: 6-4
47) American Splendor vs. The Eye: 9-2
48) Day of the Dead vs. L.A. Confidential: 4-7

Og etter en kjapp trekning har vi nå kommet fram til åttendelsfinalene. Tre runder igjen, bare. Fristene blir litt kortere fremover, for å bli ferdig i løpet av et par uker. Skal vi si seinest mandag?

49) Singing in the Rain vs. American Splendor
Et lett poeng til Gene Kelly & Co, som ser ut som finalefavoritter etter denne trekningen.

50) Monthy Python & The Holy Grail vs. Kill Bill Vol. 2
To svaler samarbeider (de har den på en line, bundet til styrefjærene) om å slippe en kokosnøtt i hodet på Beatrix Kiddo.

51) Kung Fu Hustle vs. Salmer fra Kjøkkenet
Stephen Chow sørger for at Asia ikke dyttes helt ut av domen i denne runden heller.

52) Lord of the Rings: The Return of the King vs. The Twilight Samurai
Men her må jeg stemme hobbitpartiet.

53) L.A. Confidential vs. Save the Green Planet
Etter at den stadig senker de andre favorittene mine ønsker jeg den ut. Et fånyttes poeng til Save the Green Planet.

54) King Kong (fortsatt 1933) vs. Casablanca
Hmmm…stemmer på Bogie, siden det har blitt litt mye apestreker her i bunkersen i det siste, med nykong og gammelkong og sønnavkong og i det hele tatt…

55) The Life Aquatic with Steve Zissou vs. Pulp Fiction
Jeg har stemt ned Tarantino mange ganger i denne turneringen, og nå gjør jeg det igjen. Det skyldes mest tilfeldigheter. Saken er at jeg så Pulp sist av disse to, og dermed prioriterer jeg Steve.

56) Aliens vs. Blood Simple
Ripley får min stemme. Blood Simple er en bra film, men Cohengutta har tross alt vært bedre mange ganger senere.

21 responses

  1. Fred Ut

    REGLENE FOR TORDENDOMEN (jeg plasserer disse i kommentarfeltet i alle Tordendomen-poster):

    Jeg har altså plukket ut de 64 gjeveste av de omtrent 130 filmene jeg så i 2005, og de blir nå satt opp mot hverandre i et cupsystem (etter trekning i hver runde). Dere må i kommentarfeltet si hvilken film dere foretrekker, og hvorfor. Kriteriene er opp til dere selv, men de som ønsker å være spesielt saklige kan gjøre det på denne måten.

    Se på hvert par og spør dere selv:
    1) Hvilken av disse to filmene er best fra et teknisk/kritisk/historisk ståsted?
    2) Hvilken av de to filmene er mest UNDERHOLDENDE?
    3) Hvilken av de to filmene ville jeg helst sett AKKURAT NÅ?
    6) There is NO rule number six!

    Alle stemmer teller likt unntatt min, som teller dobbelt HVIS DET ELLERS STÅR LIKT. Hver kamp er åpen helt til neste gang det postes kamper, eller hvis annen beskjed gis. Det er lov å stemme selv om du bare har sett en av filmene, men husk at alle stemmer skal grunngis.
    ________________________

    januar 19, 2006, kl. 15:40

  2. gbang

    Endelig!
    Jeg vet ikke om Tordendomens hersker fortsatt ønsker at vi må begrunne hver enkelt stemme? Uansett gjør jeg det der det føles riktig…

    49) Singin’ selvklart
    50) Monty fordi jeg er mer i det humøret
    51) Kung Fu Hustle passer også humøret akkurat NÅ!
    52) Jeg er ikke SÅ glad i treern av LotR, og mener vel filmene som en helhet står seg bedre enn delene. Derfor går min stemme til den likandes samuraien.
    53) Koreaneren har fått min stemme hele veien og får den igjen.
    54) Bogie er mye tøffere enn apekatten da 🙂
    55) Livet under vann er fortsatt min favoritt!!
    56) Og Aliens er nok aller best her.

    januar 19, 2006, kl. 15:48

  3. djtokyoboogie

    Begrunnelsene blir litt kortere her ja…

    49)Ser gjerne Harvey i finalen, så jeg slenger en stemme til American Splendid!
    50)Har mer lyst til å se Monty akkurat nå!
    51)Kung Fu Hustle! Kung Fu Hustle!
    52)Hvis jeg skulle sett en av disse nå, ville jeg sett Samurai, forsi jeg ikke har sett den og jeg ser ingen grunn til å se del tre av trilogien.
    53)Tror jeg vil like Planet bedre.
    54)Her må det bli Casa. Vanskelig denne!
    55)Uten tvil! Under vann!
    56)Aliens er bedre, Blood Simple er ikke det beste brødrene har levert nei.

    januar 19, 2006, kl. 16:08

  4. TMwtP

    49. Singin’ in the rain. Det kan da ikke være noen tvil.
    50. For meg så blir dette enkelt, det blir Python. Kill Bill 1 og 2 skulle aldri ha vært vurdert hver for seg.
    51. Kung Fu Hustle. Litt mer action i den.
    52. Twilight Samurai.
    53. L.A. Confidential selvfølgelig.
    54. Hjelpe og trøste. Kaster faktisk mynt og kron her nå…. det ble Rick’s Cafe. Altså Casablanca.
    55. Fytte rakkern dette river altså. Jeg er nå konsekvent over på mynt og kron, fordi når en av disse MÅ ut, så er det i grunnen det samme… skal vi se… nei, kaster en gang til… der, ja. Der ble det Steve Zissou.
    56. Enklere her, Blood Simple.

    Som seg hør og bør, blir dette verre og verre.

    januar 19, 2006, kl. 16:23

  5. sharkbait

    Det er et par titler til som burde vært med på highschoolfilmlisten din: Once Upon a Time in High School (a.k.a. The Spirit of Jeet Kune Do), Dazed & Confused og Fast Times at Ridgemont High.

    Ok, Tordendomtid. Kommentarløs.

    49) Singin’ in the Rain
    50) Monty Python and the Holy Grail
    51) Salmer fra kjøkkenet
    52) Lord of the Rings
    53) L.A. Confidential
    54) King Kong
    55) The Life Aquatic
    56) Aliens

    januar 19, 2006, kl. 16:43

  6. TMwtP

    Men Fred, jeg må kommentere også Highschool-listen når temaet først kommer opp. Sukk.
    Det er i hvertfall FEM soleklare filmer du har hoppet bukk over:

    1. National Lampoon’s Animal House (Deltagjengen)
    2. Fast Times at Ridgemont High, med en sykt dopa Sean Penn. Uforglemmelig.
    3. The Breakfast Club. Denne er jo faktisk BRA.
    4. Pretty in Pink, og
    5. St. Elmo’s Fire, genremessig under tvil – da dette vel er college. Men det er jo BratPack-film nr 1: Emilio Estevez, Rob Lowe, Andrew McCarthy, Demi Moore, Judd Nelson, Ally Sheedy… påfallende få som klarte seg videre… hehehe

    januar 19, 2006, kl. 17:50

  7. TMwtP

    Wow. Der kom Sharkbait meg i forkjøpet med Fast Times… 😀

    januar 19, 2006, kl. 17:51

  8. Anonymous

    Nå må jeg innrømme at jeg begynner å få problemer her. Mange vanskelige dueller…
    49) Denne f.eks. Begge to er jo knallbra, men hvis jeg skal stemme ut fra hvem jeg tror tåler flest gjensyn, må det bli Singin in the Rain.

    50) Har jo stemt på Python-gutta tidligere, men jeg tror faktisk denne stemmen må gå til Kill Bill. Tror jeg…

    51) Her går jeg for den norske kjøkkenstudien

    52) Ringenes herre, siden jeg ikke har fått sett samuraien ennå.

    53) L.a. Confidential

    54) Denne var jo heller ikke lett! Men tror jeg går for Casablanca.

    55) Begynner å bli frustrert nå! Jeg blir jo tvunget til å stemme ut kongefilmer! Men for å gjøre det fort og brutalt: Steve Zissou vinner. (Denne gjorde vondt!)

    56) Denne, derimot, var lett – Aliens

    Tonje

    januar 19, 2006, kl. 19:51

  9. Fred Ut

    Innser at mange åttitallsklassikere (på den ene eller andre måten; Pretty in Pink er for eksempel en aldeles jævlig film, det er det eneste jeg husker av den) ikke er med , jeg fikk nok av åttitallet da det eksisterte, og kommer absolutt ikke til å sjekke ut f.eks. Fast Times at Ridgemont High.

    Gi meg heller Terminator, Scarface og Top Gun, det holder en stund.

    Når det gjelder Highschoolfilmer er det ikke en sjanger jeg har spesielt stor innsikt i eller respekt for, og da handler det i enda større grad enn vanlig om å dytte filmer jeg liker inn i sjangeren.

    Egentlig burde jeg forresten ha byttet ut Ferris Bueller med Fame.

    The Spirit of Jeet Kune Do syntes jeg ikke så så veldig interessant ut da den kom, men den er altså verdt en titt?

    januar 19, 2006, kl. 20:27

  10. Tor Andre

    Animal House foregår vel på univeristet, og ikke high school? ‘Fast times…’ er merkelig ukjent i Norge (gikk den på kino her?), men er bestefaren i genren. Breakfast Club må med på en slik list.

    Min personlige favoritt er ‘Bring it on’, Kirsten Dunst og Elisha Dushku (Faith i Buffy) som duskepike. Og jeg mener det seriøst, den er vel verdt en titt som en genrefilm som turnerer konvensjonene godt.

    Over til Tordendomen…

    49) Singing in the rain danser over American Splendor.

    50) Monty Python må dø! Min stemme går til Kill Bill 2.

    51) Kung Fu Hustle

    52) Her må jeg nok si at jeg synes Ringes Herre gir en bedre filmopplevelse.

    53) Save the Green Planet blir en symbol-stemme til koreansk film.

    54) Casablanca

    55) Jeg synes Life Aquatic er sånn passe, mens Pulp Fiction er i DVD-samlingen. Stemmer med lommeboka.

    56) Coen-brødrenes debut får min sympati og stemme mot god action-underholdning.

    januar 19, 2006, kl. 20:56

  11. Fred Ut

    Folk satt og ventet, så her gikk det fort! En telling etter første kvelden:

    49) Singing in the Rain vs. American Splendor: 6-1

    50) Monthy Python & The Holy Grail vs. Kill Bill Vol. 2: 5-2

    51) Kung Fu Hustle vs. Salmer fra Kjøkkenet: 5-2

    52) Lord of the Rings: The Return of the King vs. The Twilight Samurai: 4-3. Rysare.

    53) L.A. Confidential vs. Save the Green Planet: 3-4!

    54) King Kong (fortsatt 1933) vs. Casablanca: 1-6, overraskende…

    55) The Life Aquatic with Steve Zissou vs. Pulp Fiction: 6-1! En skikkelig skrell! Utelukker ikke at denne kan snu.

    56) Aliens vs. Blood Simple: 5-2

    Spennende nå!

    januar 19, 2006, kl. 21:51

  12. Hjorthen

    Fast Times så jeg på video. Leide jeg den på Finni Video eller er det bare innbillning? Husker den med glede! Andre beslektede dårlige men morsomme filmer? Porkys kanskje? Tror ikke jeg bør se den igjen…nei, la oss fordele stemmer!

    49 Jeg går for Splendor jeg. Har ikke noe egentlig spesielt forhold til Singing in the Rain. Lenge lenge lenge siden jeg så den. Go Harvey!

    50 Jeg kjører på Python her. Koste meg veldig med Kill Bill, men det holder allikevel ikke hele veien til Dakar.

    51 Ikke sett Hustle. Enda. Stemmer på den allikevel for jeg gleder meg til den en gang dukker opp på den lille skjermen.

    52 Her begynner det å bli vanskelig. Selv om LOTR-filmene har tapt seg veldig i ettertid så har jeg allikevel problemer med å stemme mot denne. Men fankern, jeg likte Samuraien også innmari godt…

    Nei…jeg skjærer igjennom og stemmer på Twilight Samurai!

    53 LA Confidential. Soleklart.

    54 Aiai…vrien. Tror det må bli Casablanca? Den har jo Ingrid Bergman. Hun slår vel Fay Wray selv på en dårlig dag?

    55 Farkern som det tetner til da. Jeg går for Pulp jeg.

    56 Har en følelse av at AlienS er litt overvurdert, men jeg tror jeg stemmer på den allikevel. Under tvil…

    januar 19, 2006, kl. 22:03

  13. TMwtP

    Syns det er på tide å kreditere Fred Ut for dette tiltaket, som er strålende tidtrøyte, Jeg har jo ingenting annet å gjøre, heller. As if.
    Anyway, dette blir bare kommentar av kommentarer, men Hjorthen mener å tro at Aliens er litt overvurdert, og det får min fulle og hele støtte.
    Vedr 80-talls skolefilmer: Ingen har sagt at dette var en bra genre Fred, («Gi meg heller Terminator, Scarface og Top Gun, det holder en stund») men det var du som begynte:) Pretty in Pink suger beinmarg, men Molly Ringwald gjør faktisk en god prestasjon i den filmen. Fast times… gikk for øvrig «nettopp» på TV, tror endog det var NRK2.

    januar 19, 2006, kl. 23:50

  14. Fred Ut

    Kommentarer på kommentarer på kommentarer er jo bare fint! Jeg måler hvor vellykket en post er etter hvor mange kommentarer den får (selv om minst halvparten er mine egne).

    Jeg har vel egentlig aldri dsikutert kriteriene for listene mine noe særlig, men poenget med dem er jo at alle filmer som står der er ting jeg anbefaler andre å se (hvis ikke lista spesifikt handler om ting jeg ikke anbefaler andre å se), det er altså viktigere med BRA filmer (bra filmer betyr i denne sammenhengen filmer jeg liker, det er ikke mer vitenskaplig enn det) på highschool-lista enn RIKTIGE filmer. Så kan man for eksempel heller bøye reglene lovlig langt for å finne 10.

    Så selv om jeg lister en trist sjanger tar jeg ikke med filmer jeg ikke kan anbefale. En film som suger diskvalifiserte seg selv fra lista mi det øyeblikket den gikk ned på kne og gapte høyt.

    januar 20, 2006, kl. 05:52

  15. Anonymous

    Huff og huff, her må det stemmes ja. Mange av mine favoritter er allerede skjevt ute, og mange forsvant i forrige runde.

    49. American Splender. Taktiskt stemming. Har ikke sett den, men Singing har kommet langt nok nå.

    50. Kill Bill

    51. Kung Fu Hustle

    52. LOTR.

    53. La Confidential

    54. hmmmm…Casablanca er en bedre film.

    55. Pulp Ficiton

    56. Aliens

    h@@kon

    januar 20, 2006, kl. 08:01

  16. m@rqs

    Sint og amper som et lite marsvin. Eller søt og snill som en dobberman. Jeg skal stemme.

    49. Hmm. Jeg syns også at Singing har kommet langt nok nå. Her stemmer jeg på American Splendor

    50. Monthy python

    51. IIIAAA HUPP Kung Fu Hustle

    52. Orker og Gobliner rock’er brakka

    53. Denne gangen er jeg bare rar. Save the green planet får min stemme. Da jeg mener L.A. har kommet langt nok

    54. Stor ape er helten

    55. Jeg er tilbake til adrenalin sprøyte rett i hjertet. Høres ut som en norsk dialog «Sett sprøyta rett i hjertet» Pulp Fiction uno poeng

    56. ALIENS. Jeg tenkte å si litt mer her. Slik ser JEG aliens filmene.

    Plass nummer 1
    Alien(skrekk) og Aliens(hva er action på norsk?)

    Plass nummer 3
    Alien 3 Da den egentlig også kunne vært på plass nummer 1.

    Plass nummer 4
    Alien resurection. Jeg er kanskje den eneste som syns at den er bra. Den passer i historien om firmaet og monstrene. Jeg liker også Ripley veldig godt i denne. Pluss at Ron Perlman er genial.

    Plass nummer ?
    Alien vs Predator
    Hvis man liker Aliens verden så er denne festlig. Ikke mer ikke mindre. En film som man trenger å like aliens og ha litt alkohol i kroppen.

    Han har hostet forsiktig.

    januar 20, 2006, kl. 09:49

  17. XmasB

    49) Singing in the rain får min stemme her. Den er jo tross alt klassisk.

    50) Monthy for the win. Har aldri likt Kill Bill filmene. Oppskrytt som de er.

    51) Kung Fu Hustle illustrerer egentlig veldig godt mitt syn på Japanske fly-i-trærne filmer. Hysterisk morsom.

    52) LOTR. Jeg er altfor subjektiv her tror jeg.

    53) Har ikke sett noen av disse. LA er nok den jeg ville sett først.

    54) Kong ruler. Lett.

    55) Ingenting slår en gigantisk adrenalinsprøyte rett i hjertet etter en tur på byen. Stemme til Pulp.

    56) Aliens. Den beste i serien etter min mening.

    januar 20, 2006, kl. 10:00

  18. Anonymous

    tordendomen

    49) American Splendor
    50) Kill Bill 2
    51) Salmer
    52) LOTR
    53) L.A.
    54) Casablanca
    55) Pulp
    56) Aliens

    fordi det er sånn…
    anne

    januar 20, 2006, kl. 16:04

  19. Fred Ut

    49) Singing in the Rain vs. American Splendor: 7-5, Antitorandrefaksojonen melder sin ankomst. Vet ikke om de ikke liker Singing eller om de rett og slett er sjokkerte over at han akkurat innrømte å like Bring it On…

    50) Monthy Python & The Holy Grail vs. Kill Bill Vol. 2: 8-4

    51) Kung Fu Hustle vs. Salmer fra Kjøkkenet: 9-3, og Stephen Chow flyr videre (Om enn ikke i noen trær, og ikke er han japansk heller, men de fleste som er innom her ofte både skjønner hva du mener og er helt enige med deg likevel, XmasB.)

    52) Lord of the Rings: The Return of the King vs. The Twilight Samurai: 8-4, og samuraien må vike for hobbitene, ser det ut til.

    53) L.A. Confidential vs. Save the Green Planet: 7-5

    54) King Kong (fortsatt 1933) vs. Casablanca: 3-9

    55) The Life Aquatic with Steve Zissou vs. Pulp Fiction: 6-6, og opphentingen er et faktu. Steve leder imdlertid fortsatt på dobbeltstemmen min.

    56) Aliens vs. Blood Simple: 10-2

    januar 20, 2006, kl. 17:31

  20. sharkbait

    Spirit of Jeet Kune Do er god, og enormt mye bedre enn Volcano High (selv om vi strengt tatt snakker epler og appelsiner her). Absolutt en film jeg kan anbefale. Ellers kom jeg på to godbiter til: taiwanske Blue Gate Crossing, som er skamløst sjarmerende og fin (og en av mine absolutte favorittfilmer, faktisk), og Toshiaki Toyodas langt mørkere Blue Spring. Kan godt ses som double feature med All About Lily Chou-Chou, Battle Royale eller (antagelig) Harmful Insect.

    januar 21, 2006, kl. 14:08

  21. Fred Ut

    Battle Royale må jeg se om igjen snart. En av mine absolutte favoritter. Den har en litt spesiell resonans når du er ungdomsskolelærer…

    januar 23, 2006, kl. 06:20

Legg igjen en kommentar

