Nå enda mer inkonsekvent

Guds Kvern maler Langsomt…

FILMER SETT SIDEN SIST:

Sympathy for Lady Vengeance

(denne anmeldelsen ble redigert klokken ti fredag kveld, ettersom mye av det jeg postet tidligere på kvelden var uten sammenheng p.g.a trøtthet. tror jeg må ha et par dagers bloggepause nå…)

Mange av mine favorittfilmer handler om den tilsynelatende ustoppelige helten som dukker opp for å få hevn for umenneskelige ting han eller hun har vært utsatt for. Hevnmotivet gjør at filmskaperne kan slippe unna med mer brutale helter, for det er liksom greit å knekke en ekstra finger når man hevner seg, er det ikke?

Sympathy for Mr. Vengeance, OldBoy og Sympathy for Lady Vengeance inneholder både bilder som svir seg like dypt inn på netthinnen som en hvilken som helst annen klassiker, samtidig som de er fulle av vold og situasjoner som er så groteske at jeg sjelden utsetter meg for maken (Per Haddal i Aftenposten kalte Oldboy for en «Mental tørketrommel», og han visste som vanlig hva han snakket om). Dette er syke, svarte klassikere for evigheten.

Lady Vengeance er Lee Geum-Ja. Hun kommer ut av fengsel etter å ha sittet inne i tretten år for drapet på en fem år gammel gutt. I fengselet har hun gjort så mange gode gjerninger at hun har opparbeidet seg et rykte som engel og religiøst ikon. Gjennom filmen kommer vi så ofte tilbake til livet hennes i fengselet at filmen kunne kvalifisert som women-in-prison-film. Men dette er ingen exploitationfilm; sexen er blottet for erotikk, kvinnene i fengslet er folk, ikke bare pupper. Tenk Chan Wook Park gjør the Shawshank Redemption. Når Geum-Ja kommer ut viser det seg at hun slettes ikke har tenkt å låse seg inne i et kott for å lese bibelen. Gamle fengselsvenner har fått sine instruksjoner. En plan det har tatt tretten år å klekke ut iverksettes. Samtidig forsøker hun å gjøre opp for gamle synder.

Det er ikke mange filmskapere det blir like spennende følge framover som Chan Wook Park (han har varslet at den neste filmen hans blir en vampyrfilm!). Mannen kan i en og samme scene oppvise virtuositeten til en David Fincher, Kurosawas evne til å fange sanne menneskelige øyeblikk og en kølsvart humor og sans for verdens rare sider som minner om David Lynch. Å gå inn i hvor teknisk brilliant …Lady Vengeance er blir overflødig for de som orket å se Oldboy. Dette er like bra, fra den vakre åpningsvignetten med blod og tatoveringer til rulleteksten kommer opp. Min venn hr. Kindberg påpekte at mengden informasjon som presenteres til en hver tid er så stor at det ble litt forvirrende et par steder, så skal en kritisere er det vel verdt å nevne det, men dette er en av de filmene hvor jeg føler meg smålig når jeg begynner å finne feil. Og da her jeg ikke sagt noe om de fantastiske skuespillerprestasjonene i det hele tatt.

Etter Oldboy stemplet jeg Park som en mannevond misantrop som heller plager og fillerister sitt publikum enn å gi dem noe. …Lady Vengeance får meg til å tro at det fins et hjerte og en sjel nede i all faenskapen han dynker oss med. Heller ikke dette er en film for svake mager (langt i fra), men mens de to første filmene hans handler mest om hvordan hevn kan komme til ekstremt uttrykk stiller denne spørsmål ved hva som er vitsen med å ta igjen.

For det er ikke mange filmhevnere som blir merkbart lykkeligere. Det er en grunn til at Charles Bronson rir av gårde i slutten av Once Upon a Time in the West og at the Bodyguard avsluttes i det Sonny Chiba røsker ut adamseplet på sin nemesis. Når hevnerne er ferdige med jobben vet de sjelden hvor de skal eller hva de skal gjøre der. I Oldboy lager hevnen idioter av alle hovedpersonene, og filmregissørern seigpiner dem i et forsøk på å skape følelser hos seerne. I Kieslowskis En Liten Film om Kunsten å Drepe vises hevnen som like ille som den opprinnelige forbrytelsen. I …Lady Vengeance viser det seg at å hevne kan være like vondt som å motta hevn. I hvert fall nesten. Au. Auauau.

Det blir vanskelig å komme unna denne filmen når status for 2006 skal gjøres opp, selv om det er lenge lenge til. Oldboy var en film ingen kunne se og forholde seg likgyldig til. Jeg synes denne er bedre. Med teknisk briljanse og kølsvart humor lærer vi at øye for øye og tann for tann gjør at folk trenger briller og regulering, og i så måte etterlater Park både Leone og Tarantino i støvet.

10 Hevnfilmer du må se før du dauer for noe galt du har gjort mot noen
Og siden vi snakker om hevnfilm: Gjemmestedet har en diskusjonstråd om temaet hevnfilm her.

1) SYMPATHY FOR LADY VENGEANCE
Hevn, galgenhumor, griseri, gråt.
2) ONCE UPON A TIME IN THE WEST
Hevn, hesteopera, historietime.
3) OLDBOY
Hevn, kvalme og blekksprutspising.
4) THE ABOMINABLE DOCTOR PHIBES
Bibelsk hevn og 60-tallskitch
5) KILL BILL
Sjangertro Postmoderne spaghettihongkonghevn.
6) A SHORT FILM ABOUT KILLING
Meningsløs samfunnshevn. Dead Man Walking er mer av det samme bare dårligere
7) THE CROW
Gothhevn
8) THE STREET FIGHTER
Hevn med sammenvokste øyebryn.
9)DARKMAN
Operafantomhevn.
10)V FOR VENDETTA?
Første del av tegneserien er en tradisjonell hevnhistorie, har filmen beholdt dette? Vi får se i mars.
________________

GBang, som stadig reker rundt på disse sidene, når han ikke da ikke er i Gjemmestedet sitt,har følgende nyttårsønske som jeg vil gjøre mitt for å videreformidle:

Alle burde ha et nyttårsforsett. Jeg har et jeg gjerne vil dele og spre. Ikke slutt å røyke, ikke slutte å drikke, ei heller begynne å trene eller finne drømmepartneren. Nei, mitt forsett er å få flere til å skrive om film. Gjerne blogge! Så alle dere som slenger innom med kommentarer og hilsner: kom igjen! Ikke sitt på gjerdet, fortsett med kommentarer og meld dere inn i forumet vårt! Det er lov å ikke ha meninger om ting, men de fleste vet om de liker noe eller ikke. Kommentarer av typen Jeg likte den ikke! eller Du er teit! er lov, men vi ser også behovet for at folk begrunner påstandene sine. I skrivende stund vet jeg om fem som blogger relativt aktivt om film: vi, Fred Ut, Sønn, The Right Stuff, Tor Andre og Filmdagbok. Jeg nekter å tro at det er det!!! Om noen andre vet om folk som blogger om film så kom med dem. En filmpost i uka bør være et minimum. Og det bør ofte være interessant. La oss skape en filmbloggsfære! Et miljø! Et grunnlag for å snakke sammen!

Så våre kjære lesere. Vet dere om en filmside (dvs. den bør være privat, ikke drevet av en organisasjon eller bedrift) som skriver regelmessig om film så tips den siden om oss og de andre som er nevnt her. Legg så igjen en kommentar med adressen til siden og vi fører den opp i lenkesamlingen vår. Meld dere inn i forumet! Og for all del: ingen bør være sjenerte eller nervøse her! De færreste kjenner hverandre og vil nok aldri treffes! Så sett i gang! Make my year! Om et år skal vi være like store som litteraturbloggerene og musikkbloggerene. Hvorfor ikke?

Amen, broder. Kloke ord. Driver du en lignende side, så dropp innom. Jeg linker til alle som blogger fast om film på norsk, og plager alle med kommentarer på sidene deres så ofte som jeg kan. Jeg oppfordrer alle til å gjøre det samme.

3 responses

  1. djtokyoboogie

    Heldiggrisen! Frøken Geum-Ja står i hylla mi hjemme og venter, så det blir nok en anmeldelse borte hos oss i løpet av helga.

    januar 6, 2006, kl. 21:08

  2. Fred Ut

    Hong Kong utgaven kom plutselig ut den 20. i steden, så jeg kastet meg på…

    Forhåpentligvis er deres anmeldelse mer leselig enn denne var før jeg fikset på den :S

    januar 6, 2006, kl. 21:25

  3. Tor Andre

    Cinemateket viser Lady Vengeance i sin koreanske festival i slutten av januar/begynnelsen av februar. Mye snadder som kommer da. Jeg anbefaler på det varmeste ‘Tales of two sisters’, en av de beste asiatiske grøsserne jeg har sett.

    Den første filmen til Chan Wook Park, JSA, viser klart at han har et varmt hjerte. Den dreide seg om hvordan nord- og sør-koreanere kunne knytte vennskapsbånd til tross for historien.

    januar 8, 2006, kl. 14:05

Legg igjen en kommentar

