Nå enda mer inkonsekvent

Tschernobyl? Why does that name ring a bell?

FILMER SETT SIDEN SIST:

Churchill: The Hollywood Years

Morsom bøttekomedie som kødder med Hollywoods tendens til å skrive engelskmenn ut av andre verdenskrig. Churchill var egentlig en bædæss av en amerikansk marinesoldat spilt av Christian Slater, som egenhendig avverget et utspekulert tysk kuppforsøk før England kom ordentlig med i krigen.l Humoren ligger et eller annet sted midt mellom the Produsers og Hjelp Vi flyr, og de treffer ganske ofte. Ikke noe mesterverk, men absolutt verdt en snau hundrelapp på Rema 1000. Christian Slater er kulere enn på lenge og Neve Campbell setter karrierepers som Churchill og Prinsesse Elisabeth(!), men Harry Enfields Kong George og Anthony Shers Hitler stjeler showet. Ellers er det utrolig hvor mange britiske komikere de har skviset inn i denne.

Ikke noe mesterverk, men en komedie av et slag det ikke lages så mange av lenger. Mye bedre enn sitt litt ulne rykte. Og tidenes dårligste skolefilm.

Star Wreck: In the Pirkinning

Jeg blir aldri noen Trekkie, men jeg har alltid elsket Babylon 5. Og dermed er det ikke mulig å gjøre annet enn å falle på kne og lovprise den gærne finske gjengen som har prestert denne filmen. Her har vi Star Trek mot Babylon 5 i en svær romkrig som overgår mye av det originalene har vist oss.

Teknisk er denne (bortimot) nullbudsjettfilmen laget for moro skyld simpelthen fantastisk. Ingen norske filmer har holdt dette nivået på spesialeffektene. Ellers skranter det jo her og der, en god del av humoren er ekstremt barnslig, men tonnevis av sjarme og en finsk språkdrakt som av en eller annen grunn er hysterisk morsom i seg selv («Hälveti!») redder inn mye. Denne hadde fortjent kinovisning over hele verden. Anbefales voldsomt til B5 og/eller Trek-fans, jeg for min del tror jeg må ha DVDen.

Ta for Guds skyld en tur på Starwreck.com og last i det minste ned traileren! Du vil ikke angre. Siden den ikke har noen konkurrenter innenfor sf-sjangeren tar jeg like gjerne og utnevner den til årets nordiske film. Det er vel bortimot den eneste jeg har sett uansett.

_______________

Noen sier fattigmanns Jack Nicholson, Jeg sier Jack HVEM? 10 filmer med Christian Slater du må se før du dauer

1) ROSENS NAVN
Purung Slater er Watson til Connerys Holmes i genialt klosterdrama som brilliant fanger Umberto Ecos beste bok.

2) PUMP UP THE VOLUME
PiratDJen Hard Harry er Slaters beste rolleprestasjon og filmen er en av åttitallets glemte perler.

3) INTERVIEW WITH THE VAMPIRE
Sutrete vampyrer har gått av moten, men et topplag skuespillere (Slater, Tom Cruise, Brad Pitt, Antonio Banderas, en ung Kirsten Dunst) og et stramt manus gjør dette til en av tidenes beste vampyrfilmer.

4) HEATHERS
Slater og Winona Ryder (oh how the mighty have fallen) i den beste (og svarteste) highschoolkomedien noensinne.

5) TRUE ROMANCE
En av de filmene det er mest tullete at jeg ikke har sett. Regner med at den hører hjemme på denne lista, så jeg setter den her.

6) AUSTIN POWERS: INTERNATIONAL MAN OF MYSTERY
Slater har hysterisk minirolle som hypnotisert sikkerhetsvakt.

7) VERY BAD THINGS
Gutta på Tur i Las Vegas går skikkelig gærent. Kølsvart komedie med en ond Slater i Nicholsonmodus og en slitsom Cameron Diaz imponerer aller mest.

8) GLEAMIN’ THE CUBE [A.k.a. Skate or Die]
Hissig 80-tall Skateboard-drama. Jeg så denne da den kom ut på video, og i ti miniutter lå det an til at jeg skulle bli skater. Siden jeg er formet som en pære var det sikkert greit at ikke det ble noe av.

9) KUFFS
Morsom liten actionkomedie som har tålt tidens tann godt. Går for tiden på Showtime.

10) CHURCHILL: THE HOLLYWOOD YEARS
Nå også som actionhelt! Denne mannen kan alt. Noen må gi ham en hodepinetablett og en skikkelig hovedrolle.

15 responses

  1. Anonymous

    hva med en liste over «oh who the mighty have fallen»? hvor skal jeg begynne? mark hamill som luke skywalker tar en soleklar førsteplass på lista. ja, jeg vet han hadde en rolle i hamilton filmen til zwart, men det teller ikke….

    anne

    desember 15, 2005, kl. 08:44

  2. sharkbait

    Mark Hamill har gjort en fantastisk karriere som stemmeskuespiller de siste par årene. Blant annet er han en utrolig Joker i Batman: The Animated Series. Han har sågar også regissert en film (Comic Book: The Movie). Han har på ingen måte falt…

    Heathers burde forøvrig være øverst på Christian Slater-lista, og Galaxy Quest er bedre enn Star Wreck.

    I have spoken. 😉

    desember 15, 2005, kl. 12:28

  3. Anonymous

    stemmeskuespiller?

    åja, det sier jo alt…

    anne

    desember 15, 2005, kl. 13:57

  4. Fred Ut

    Ikke tull med stemmeskuespillerne, Anne. Har du forsøkt å se tegnefilmer på Cartoon Network eller Disney Channel med norsk dub noengang? Det lar seg ikke gjøre å ha Snurre Sprett uten Mel Blanc, og folk som Joe Dimaggio, Billy West eller harrye Shearer er kunstnere på like høyt nivå som en hvilken som helst skuespiller jeg kan nevne. Men at Mark Hammill ikke fikk noen karriere som filmstjerne kan vi være enige om.

    Galaxy Quest har en del høydepunkter, men mangler sjarmen til Star Wreck. Og det er jo tross alt en viss forskjell på budsjetter og sånt.Det som å sammenligne Tufte med Liverpool, liksom.

    Men den aller beste Trek – parodien er ette min mening Where No Fan has gone Before – episoden av Futurama. Hør Shatner gjøre «Will the Real Slim Shady Please Stand Up»!

    desember 15, 2005, kl. 15:41

  5. Fred Ut

    Oi, nå må jeg visst få i meg noe mat eller noe. SÅ mange skriveleifer er det lenge siden jeg har hatt i en enkelt kommentar.

    desember 15, 2005, kl. 15:44

  6. Anonymous

    men disse stemmeskuespillerne burde kanskje ha sin egen liste?
    anne

    desember 15, 2005, kl. 16:10

  7. Anonymous

    Stemmeskuespiller? Er dette et begrep…??
    Er f.eks Rune Andersen en god stemmeskuespiller?
    Så selv om det er sikkert som å banne i kjærka:
    Jeg vil si det er et STORT sprang mellom det å være en god skuespiller, og mellom det å være en god stemmeskuespiller.

    Så jeg hadde definitivt tatt med Mark Hamill på listen «oh who the mighty have fallen» 🙂

    h@@kon

    desember 16, 2005, kl. 10:25

  8. Fred Ut

    Det engelske uttrykket er Voice Actor. Det norske ordet blir ikke brukt fordi Norge vel ikke har noen skikkelige sånne. Vi har bare Harald Mæhle.

    Rune Andersen kunne sikkert bli en god stemmeskuespiller, så slapp vi i det minste å se på den jævla sjelinga hans hele tida.

    desember 16, 2005, kl. 12:53

  9. sharkbait

    Norge har et par gode stemmeskuespillere. Siri Nilsen, som har hovedrollen som Haru i Katteprinsen, for eksempel. Og Aksel Hennie er også et solid stemmeskuespillertalent – se bare på Terkel i knipe. Påstanden om at det er mindre krevende å være stemmeskuespiller bærer preg av uvitenhet, og faller stort sett på sin egen urimelighet.

    Mark Hamill har i det siste deltatt på det engelske lydsporet til ikke mindre enn to av Hayao Miyazakis filmer, forøvrig. Om en absolutt skal rette et kritisk blikk på karrieren til en Star Wars-skuespiller bør en kanskje heller ta for seg Harrison Ford. Har han egentlig gjort noe som helst de siste, tja, ti årene som ikke er pinlig, patetisk og/eller kjedelig?

    desember 16, 2005, kl. 13:46

  10. Fred Ut

    Long time no see, Haakon! Vi prates på nyttårsaften.

    Jeg vet ikke om det er rettferdig å se Harrison Fords som fallert på linje med Eddie Murphy, Christian Slater eller Charlie Sheen. Fyren har jo tross alt kommet litt opp i åra, og har trappet kraftig ned etter en ikke akkurat ueffen serie filmer på 80- og tidlig 90-tall.

    En kan liksom forvente at skuespillere gjør andre, ofte merkelige valg (og ofte får mindre å gjøre) når de blir eldre. Harrison Ford er mer regelen enn unntaket (Bill Murray). Se også Robert De Niro (komiker), Al Pacino (kulissespiser i f.eks Djevelens Advokat), Jack Nicholson (spiller bare seg selv)…

    Enda verre er det for damene: De er barnestjerner fra 0-17, Sexobjekter fra 18-30, Mødre fra 25-45 og bestemødre resten av livet!

    desember 16, 2005, kl. 15:33

  11. Anonymous

    da har du tydeligvis ikke sett The Merchant of Venice fra 2004…. Al Pacino gjør en veldig god tolkning av den jødiske kjøpmannen Shylock. Monologen Shakespear skrev til karakteren Shylock gjør han så bra. Tror jeg må se filmen igjen pga pacinos monolog…

    anne

    desember 16, 2005, kl. 16:39

  12. gbang

    Jeg tror uansett det er farlig å generalisere alt for mye når man kommer inn på skuespilleres fartstid, alder og kjønn. Kommer i farten på både Tilda Swinton, Sharon Stone (i Broken Flowers i det minste) og Charlotte Rampling som holder koken i både nye og spennende filmer. DET man må innse er at rolleutvalget innsnevres ganske kraftig og at det går langt mellom de gangene de virkelige interessante mulighetene dukker opp. De som da eventuelt ønsker denne muligheten griper den og man kan kanskje DA si noe om hvilke skuespillere som lever lenger enn sine fordums høydepunkter (Charlie Sheen, Harrison Ford og tildels de Niro sliter litt med akkurat det…).

    desember 16, 2005, kl. 18:55

  13. Fred Ut

    Ok, så frikjenner vi Al(Har ikke sett tMoV, men enkte faktisk jeg skulle nevne Pacinos Shakespeare-ting,looking for Richard var også bra, men det ville ødelagt det billige poenget mitt så jeg lot det være:) Ellers ser det ut til at vi er enige.

    Jeg er enig med gbang i at rolleutvalget for damer i Hollywood gjør det hele vanskelig, det var akkurat det jeg forsøkte å si. Men hovedponeget mitt er stadig at Sheen, Slater, Ryder og alle de andre som har drukket, røyket, snortet og/eller rotet bort karrierene sine på andre måter er i en annen posisjon enn gamlekara.

    desember 16, 2005, kl. 23:25

  14. Tor Andre

    Star Wreck er utrolig imponerende. Forhåpentligvis viser den hva amatører på film kan klare etterhvert. En nullbudsjettfilm av denne typen får meg til å spørre hvorfor vi ikke får bedre filmer når milliarder av kroner legges inn i budsjettet.

    desember 17, 2005, kl. 14:47

  15. sharkbait

    Nå er ikke Star Wreck en spesielt god film – det skrantes fælt på skuespillersiden (ok, amatørfilm, så akkurat det kan til nød tilgis) og ikke minst på manussiden. Filmen er minst en halvtime for lang, og er til tider grusomt kjedelig. Effektene og kostymene er gode, men jeg tviler sterkt på at de digitale effektene er rendret i en oppløsning som er høy nok for kinovisning (=kostnadsbesparelse).

    desember 19, 2005, kl. 22:08

Legg igjen en kommentar

