Nå enda mer inkonsekvent

Tynne sangere klarer seg vel ikke lenge i Tordendomen?

FILMER SETT SIDEN SIST:

Superstar: The Karen Carpenter Story

Denne versjonen av historien om 70-tallsikonet Karen Carpenters kamp mot anoreksi kommer aldri til å bli gitt ut, og på en måte er det forståelig. Alle de største hitene til the Carpenters brukes uten tross alt uten tillatelse, og slekt og venner av damen fremstilles ganske grellt. I tillegg brukes barbiedukker i steden for skuespillere, noe Mattel (som lager Barbie) neppe setter pris på.

Samtidig er dette en bra film på flere måter. Bruken av dukker fungerer fint, den ganske platte musikken til Carpenters blir vital og spennende i denne settingen, og behandles i det hele tatt med respekt. Og dette er den beste filmen om anoreksi jeg har sett. Interessant liten film, som absolutt har livets rett selv om den henfaller til klisjeer her og der.

Filmen kan lastes ned i en lavkvalitetsversjon, eller skaffes på DVD mot en liten donasjon, fra det prisverdige foretaket Illegal Art.org
_________

Det nærmer seg slutten av året, og selv om hverken King Kong eller Chronicles of Narnia har nådd landet (og en film som Serenity selvfølgelig ikke har nådd Scheen) begynner det å nærme seg tiden for å lage «Årets beste-» lister. Her er for eksempel listen til Empire:

01)Sideways
02) Batman Begins
03) Crash
04) Revenge of the Sith
05) Sin City
06) Der Untergang
07) Brokeback Mountain
08) War of the Worlds
09) Kiss kiss, bang bang
10) Serenity
11) A history of Violence
12) Wallace & Grommit: The Curse of the Wererabbit
13) Million Dollar Baby
14) Dig!
15) Friday Night Lights
16) The Descent
17) Team America: World Police
18) Pride & Predjudice
19) Night Watch
20) Charlie & the Chocolate Factory
21) The Constant Gardener
22) Cinderella Man
23) Everything is Illuminated
24) Hotel Rwanda
25) Kung Fu Hustle

Jeg er mer glad i lister en gjennomsnittet, men lister over hva som er det siste årets beste filmer er mer problematiske. Her er en liste over problemene.

1) Jeg har begrensede muligheter til å komme meg på kino, grunnet barnepass, økonomi og redsel for å ferdes ute blant folk. Det er utrolig mange filmer jeg går glipp av i løpet av et år. Jeg føler at jeg har brukbar kontroll på 2003 nå, men av filmene jeg gledet meg til i Januar har jeg bare sett omtrent halvparten. På lista til Empire har jeg bare sett åtte. Jeg har lyst til å se omtrent like mange til, i tillegg til Narnia og King kong.

2) Hva vil det si at en film kom ut i 2005? At den først ble utgitt i 2005? At den gikk på kino i Norge i 2005? At jeg så den for første gang i 2005? Sideways, som topper lista over, ble av de fleste regnet for å høre til 2004. Night Watch så jeg for godt over et år siden.

3) Hva er viktigst: Å komme tidlig med en liste slik at folk kan sammenligne lister? Å komme med den i April når den er helt ferdig men folk ikke er interessert, eller vente til 2008 for å få den skikkelig korrekt? Empire har valgt å være tidlig ute, men å lage den lista før året er omme virker rart.

4) Er det egentlig spesielt morsomt med slike lister?

Svaret på spørsmål fire er definitivt ja, så selvfølgelig skal det listes. Men for å tilfredsstille både min listetrang og et (egentlig unødvendig) krav om et minimum av saklighet har jeg tenkt å utsette 2005-lista til Oscarkandidatene lanseres. I januar skal jeg imidlertid gjøre noe ENDA mer geekete:

Tordendomen går i korthet ut på at jeg plukker de 64 beste filmene jeg så¨i 2005, uavhengig av når de kom ut og om jeg har sett dem tidligere, og setter dem opp mot hverandre etter et cupsystem. Hvilken av de to filmene liker vi best, og hvorfor? De som har lest denne siden en stund vet at jeg har en mer eklektisk smak enn det som strengt tatt er sunt, og jeg gleder meg til å sammenligne vilt forskjellige filmer. Robot Monster eller Redbeard? Aguirre eller Seed of Chucky? Jeg kommer til å ha det gøy uansett, men jeg vil gjerne at flere blander seg inn.

Alle som vil kan bruke kommentarfeltet til å stemme på sin favoritt, så lenge de legger ved en (saklig eller veldig usaklig) begrunnelse. Alle stemmer teller likt, men jeg avgjør der det ligger an til uavgjort. Jeg kommer til å slippe en liste over alle 64 rett over nyttår, og Tordendomen åpnes rett etterpå, i første uka i januar.

Det har vært svært stille i kommentarfeltet en stund nå, så jeg håper dette lokker fram lurkerne. Det er fredelig på Gjemmestedet (som bygger om) og Typisk Tor Andre (som skriver om veldig mye annet) for tiden også, så det er mulig at dette ikke bare skyldes at folk har gått lei denne siden. Borte på The Right Stuff (Link til venstre) er det imidlertid litt aktivitet. Ta gjerne en tur dit bort. Det kommer mer her om en dag eller to.

6 responses

  1. gbang

    Kult! Gleder meg til 64 filmers lista, og cup var jaggu en god idé! Vet ikke om jeg kommer til å dra det så langt. Ellers har jeg nok de samme gledene og fortvilelsene over lister som deg. jeg velger å snevre inn listen til filmer som enten a)ER fra 2005 b)har vært vist for første gang på kino i Norge i 2005 og c)er fra 2004, men ikke vært mulig for meg å se før i 2005 fordi den ikke har vært vist på kino eller vært utgitt på DVD før. Og ja jeg synes det er merkelig å komme med en fullstendig internasjonal liste allerede nå! Fy skam seg Empire! Vi på Gjemmestedet venter selvfølgelig også til januar. Da har vi summet oss tilstrekkelig til å oppsummere året sånn nogenlunde.

    desember 12, 2005, kl. 19:20

  2. TMwtP

    Jeg skal selvfølgelig være med på dette! Det blir vel mulig å delta, antar jeg, uten å ha sett alle de du har sett? Jo, jeg regner med det. Kan jo bli spennende.

    desember 12, 2005, kl. 20:23

  3. Tor Andre

    Selvsagt blir jeg med i kommentarfeltet på de tingene jeg kjenner til.

    I fjor lagde jeg en 20-films liste. Tror jeg følger opp med noe lignende i januar. En håndfull filmer jeg mener må sees, deretter en 10 – 12 filmer som varmt anbefales. Begynte å samle fra januar i år og har derfor en liste nominerte allerede som det stadig flikkes på.

    Mitt kriterium er filmer jeg første gang så i 2005, uavhengig av kino og utgivelsesdato.

    desember 12, 2005, kl. 21:23

  4. Fred Ut

    Til MwtP: Det er selvfølgelig mulig å argumentere for at film A er bedre enn film B uten å ha sett film B, men det er i så fall en fordel å vite litt om film B.

    Til gBang: Helt enig men den aller største feilen ved Empires liste er rett og slett at de ikke har tatt med Land of the Dead…

    desember 13, 2005, kl. 05:47

  5. gbang

    Jepp! Og LotD kunne byttes ut med minst 90% av filmene som står på lista deres.

    desember 13, 2005, kl. 08:44

  6. completely-disgusted

    Inspiring blog. I love finding blogs this good on
    the internet, when I have the time. I’m going to go
    back to it!
    I hope you had a chance to check out my cash advance cincinnati blog.

    januar 31, 2006, kl. 20:35

Legg igjen en kommentar

