Nå enda mer inkonsekvent

"That’s it, man…game over, man…game over!"

FILMER SETT SIDEN SIST:

Aliens: Director’s cut
Travle dager gjør at jeg ikke får sett særlig mye film for tiden (og å blogge har vært nesten umulig, men det er ikke så farlig, for i følge statistikken er det ikke så mange som har tid til å lese det jeg skriver om dagen heller), og når jeg først ser en film sover jeg gjerne gjennom den midterste timen. Det har etterhvert blitt et skikkelig problem, og å sovne midt i Aliens er det verste eksemplet hittil.

Normalt sett ville jeg ha brukt filmens som unnskyldning i seg selv, men denne gangen går ikke det an. Aliens er en av de filmene jeg har sett flest ganger, og ikke uten grunn. Beste krigsfilm? Beste actionfilm? Beste romvesener i noen film? Beste gjeng tøffinger? 80-tallets beste film? Beste bruk av ordet «bitch» i en film noensinne? Beste director’s cut? Kuleste kvinnlige heltinne over 1.85? Alien hører til høyt oppe på alle disse listene og fler.

Sigourney er glimrende som vanlig, men filmen våkner ikke ordentlig til liv før marinegutta (og -jentene)dukker opp. Nesten et fotballag med minneverdige rollefigurer og ditto skuespillerprestasjoner. Og flere gode sitater enn i mesteparten av Quentin Tarantino’s produksjon. Anbefales alle, og du trenger ikke se Alien først hvis du ikke har lyst. Den har ikke tålt tidens tann like godt, synes jeg. I min mørke ungdomstid syntes jeg Alien3 var den beste av Alienfilmene, men den er jo selvfølgelig ikke det.

The Hitchhiker’s guide to the Galaxy
Jeg sovnet midt i denne også, men det gjorde ikke så mye. De prøvde så godt de kunne, men det viser seg at denne historien egner seg bedre både som bok, hørespill, (spesielt) lydbok og tekstbasert adventure-spill.

En god del av de beste vitsene er på plass, skuespillerne prøver så godt de kan (Han fyren fra the Offices Arthur Dent er bra, Mos Def’s Ford Prefect helt feilslått, Alan Rickman og Willows Marvin er helt nydelig, ellers er alt på det jevne), men hver gang forfatterne (inkludert avdøde Adams selv på et tidspunkt) forsøker å gjøre bokas rotete handling litt streitere er det helt katastrofe. Alt av omskrivinger tryner skikkelig stygt, og selv om alle involverte gjorde sitt beste er Hitchhiker’s Guide to the Galaxy årets største skuffelse.

TV-serien er absolutt ikke perfekt (og jeg HATER han som spiller Arthur der), men den er et langt bedre alternativ for døve folk som ikke kan lese.

_____________________________

Nytt
En god del nyheter siden sist (Som vanlig stjålet fra Twitch, AICN, KFCC, The Movie Blog, etc.):

LAND OF THE DEAD II!LAND OF THE DEAD II!LAND OF THE DEAD II!LAND OF THE DEAD II!LAND OF THE DEAD II!LAND OF THE DEAD II!
Ser ut til at vi får se hva som skjer videre med de overlevende på Dead Reckoning. På kommentarsporet på Land of the Dead-DVDen sa Romero at det neppe ble noen fortsettelse og at det var like greit, men filmen har gjort det bra i Europa og Asia, så Gamle George har tydeligvis kommet på andre tanker. Vi får se hvordan dette utvilkler seg, Romeros filmer er kjent for å ha trange fødsler (men ikke fullt så trange som fødselen i remaken av Dawn of the Dead).

AngelA
Luc Bessons nye film har fått nettside og trailer (Med en låt fra en av tidenes beste norske plater. Denne artisten har dermed fått æren av å bli benyttet av Luc Besson og bli nevnt som inspirasjonskilde av Neil Gaiman i samme år!). Ser veldig stilig ut.

BUBBA NOSFERATU
Dette er en av de filmene det har vært litt til og fra om, men mye tyder på at denne vil dukke opp på et eller annet tidspunkt. Bruce Campbell ber imidlerti fansen om å smøre seg med tålmodighet.

THE CHRONICLES OF NARNIA: THE LION, THE WITCH AND THE WARDROBE
Har ikke noen link på denne, men Ebert & Roeper, som er blant USAs mest pålitelige anmeldere (Selv om de har noen rare innfall noen ganger) gir den to klare tomler opp og udelt positiv kritikk. Jeg så en trailer jeg ikke hadde sett før på Hitchhiker’s-DVDen, og selv om det hele føles litt som Ringenes Herre Light gleder jeg meg skikkelig til denne. Men først er det jo KONG.

EVIL LIVE
Spørsmål:Hva er EVIL LIVE? Svar: Chan Wook-Parks neste film. Jeg siterer fra KFCC som siterer fra Variety:

Park confirmed his next production will the palindromic Evil Live, starring popular thespian Song Gang-ho, from helmer’s previous JSA and Sympathy for Mr. Vengeance. Story, which currently exists as a three-page treatment, is under tight wraps and could get the country’s Catholic groups hot under their collars.

Park told Variety it’s more about the question of the existence of God and Evil than a regular vampire movie. I’m not so interested in the vampire genre per se, he added, more in the religious theme. However, he said he was a big fan of classic neckbiters, including Carl Dreyer’s 1932 Vampyr and both versions of Nosferatu.

The movie, whose Korean title, Bakjwi, simply means The Bat, will be produced via Park’s own company, Moho Film, with CJ ponying up the $5 million budget. Shooting will start sometime in ’07.

Og da har jeg ikke nevnt alle ryktene jeg har hør på The Movie Blogs podcaster; om ROAD HOUSE 2 (Blæh.), RUSH HOUR 3 (Chris Tucker har fått nok penger til å kjøpe store deler av Afrika for å lage en til. Blæh), THE SOUND OF MUSIC (nyversjon med Cameron Diaz? Blæh.), TOMB RAIDER 3 (Blæhblæhblæh).

____________________

Trailere

PIRATES OF THE CARIBBEAN: DEAD MAN*S CHEST
En av neste års mest etterlengtede filmer for min del. Den første var så morsom at det umulig kunne være sunt. Godt å se Cthulhu i en ny filmrolle.

DEAR ANNE
Dataamimert tegnefilm basert på Anne Franks Dagbok? Lyden du hører er historielærere over hele verden som gnir seg forventingsfullt i hendene.

TRISTRAM SHANDY: A COCK AND BULL STORY
Michael Winterbottoms 24 Hour Party Peoplw var en bra film. Siden da har han konsentrert seg om kjønnsorganer i bevegelse i 9 Songs. Denne her ser helt sjefen ut.

X-MEN 3
En liten fugl hvisket meg i øret at det kommer en teaser fra denne i løpet av desember. Mulig jeg tar feil, vi får se.
_____________

10 KLASSISKE FILMER I DEN NAVNLØSE SJANGEREN (science fiction kombinert med minst en sjanger til) ALIENS TILHØRER SOM DU MÅ SE FØR DU DAUER

1) ALIENS
Som nevnt over.

2) DOG SOLDIERS
Aliens med varulver.

3) PREDATOR 2
Predator vs. Lethal Weapon. Danny Glover tar med seg rollefiguren fra Dødelig våpen litt inn i fremtiden for å bekjempe romvesener og gangstere med rastahår.

4) TERMINATOR 2
James Cameron hadde i det hele tatt et fint 80-tall. Aliens, Terminator 1-2, Pirahna 2: the Spawning…

5) PREDATOR
Filmen der snart alle hovedrolleinnehaverne senere har blitt guvernører…

6) HARDWARE
Litt mer klassisk skrekkfilm enn de andre på lista, men en av de filmene jeg ikke kan skryte av ofte nok.

7) SPLIT SECOND
Rutger Hauer jager et romvesen i fremtidsLondon. Tøff liten film.

8) TERMINATOR
Ahll bi bahk, etc.

9) ROBOCOP
Enda en personlig favoritt. Det er noe ekkelt med Paul Verhoevens filmer…

10) STARSHIP TROOPERS
…men de er morsomme når jeg er i sånt humør.

2 responses

  1. Anonymous

    tar du vitamin/omega3-pillene dine? ikke bra å sovne mitt i filmene, nesten urovekkende synes jeg. tross alt deg vi snakker om. snorkingen er trolig irriterende for tonje (eller andre som er innom) i tillegg. ikke bra…
    kanksje du skal ønske deg noe fra helsekostbutikken til jul?

    anne

    desember 5, 2005, kl. 08:18

  2. Anonymous

    chutulu:
    http://www.entertainmentearth.com/prodinfo.asp?number=TYV12021

    desember 5, 2005, kl. 10:34

Legg igjen en kommentar

