Nå enda mer inkonsekvent

Kinesisk Smånytt

FILMER SETT SIDEN SIST:

THE CALL OF CTHULHU

LOST IN LA MANCHA
To (fortsatt) fine filmer.

_____________________________

Vi kan jo for eksempel begynne med den nye plakaten til Jet Lis Fearless, sidenjeg snakket om sånt her om dagen. For de som har sovet i timen: Fearless handler om læremesteren til Jets rollefigur i Fist of Legend, og skal etter sigende være hans siste kung fu-film. Etter diverse personlige prøvelser (han var blant annet på Maldivene under Tsunamien i fjor) skal han visstnok ha bestemt seg for å oppsøke andre typer roller. Fearless regisseres av Ronnie Yu (the Bride With White Hair, Freddy v.s. jason, Bride of Chucky). Gleder meg.

Når vi først er i Hong Kong er det et par andre filmer som bør nevnes. Sha Po Lang er en av dem jeg har nevnt ved et par anledninger, her er en fin offisiell hjemmeside som krever siste versjon av flash, så jeg har ikke sett på den enda. Jaja.

Zhang Yimou har akkurat sluttført et lite drama, men FU’Ss lesere er mer interessert i Autumn Remembrance, hans neste wuxia. I følge alltid like pålitelige Monkeypeaches, som jeg har stjålet nesten alle nyhetene mine fra i dag, er dette et av stedene det skal filmes på:

Chow Yun-Fat og ekskona til Zhang, Gong Li, spiller hovedrollene.

Og når jeg likevel stjeler absolutt alle nyhetene mine fra Monkeypeaches kan jeg jo like gjerne knabbe denne plakaten fra The Promise også.

Hvis jeg også kan skvise inn noe om election (for eksempel at Johnnie To skal lage en oppfølger) og Perhaps love, så har jeg vel rukket over det viktigste fra Hong Kong og omegn den nærmeste tiden.

________

HONG KONG KAN ALT – FRED UTs lille guide til Hongkongfilm sjanger for sjanger

(Og hvis du bruker http://www.yesasia.com får du ALLE disse til under 1000-lappen, til kroner 925, for å være helt nøyaktig)

1) Once Upon A Time in China
En kung fu-film må vi jo ha med.

2) The Killer
Tidenes tøffeste actionfilm. Denne og Die Hard er de to actionfilmene i filmhistorien du MÅ se før du dauer, alle de andre er valgfrie.

3) Infernal Affairs
00-tallets hittil beste thriller? Hvis du ser toeren også er dette i tillegg 00-tallets Gudfaren.

4) Fly Me to Polaris
Grinefilm i toppklassen. Denne sammen med en bøtte Mövenpick lindrer hormonelle depresjoner bedre enn noe du får på blå resept, tipper jeg.

5) My Life as McDull
Søt og underfundig animasjonsfilm.

6) Rouge
Romantisk drama med overnaturlige innslag. Dropp alt av Wong Kar-Wai til fordel for denne.

7) Shaolin Soccer
Tidenes beste Sportsfilm.

8) The Eye
Skrekk av den tradisjonelle asiatiske sorten. Bare Ringu er bedre.

9) Dumplings
Filmen for deg som syntes Oldboy ikke var kvalmende nok. En søt historie om lekre melboller som stopper aldringen av huden.

10) Running on Karma
Den beste bøttekomedien med en mann i muskeldrakt som snur til et massemorderdrama av den grimme sorten noen sinne. Ok, det er ikke så mange filmer i denne sjangeren, men dette er Hongkongfilm slik jeg elsker den. Her kastes alt av sjangervirkemidler i veggen, og det som henger igjene er unikt.

4 responses

  1. Anonymous

    Siden du ikke har så mye egen erfaring med våre morsomme hormoner, får jeg ta meg av den biten. Jeg må si at du har fått med deg en hel del om hvordan vi funker. Og beskrivelsen din av Fly me to Polaris stemmer veldig bra! Både filmen og isen anbefales på det sterkeste!

    november 22, 2005, kl. 20:15

  2. The Man With The Plan

    Jeg har sett Infernal Affairs nå nettopp etter anbefaling fra gbang. Liten «anmeldelse» lagt ut hos meg. Høres ut som om The Killer kan være noe for meg, da. Til å begynne med…

    november 23, 2005, kl. 08:53

  3. Fred Ut

    The Killer er en typisk John Woo – film, etter min mening hans beste sammen med Hollywoodfilmen Face/Off. Stilen til John Woo har jo senere blitt en klisje (slow motion, folk som kaster seg rundt med en pistol i hver hånd etc.), men det var her det hele startet.

    Ellers er denne lista ment å illustrere at det fins bra filmer fra Hong Kong i alle sjangere. Tar vi med Korea og Japan også er det ikke noe problem å hoste opp et titalls livsnødvendige titler i de fleste sjangere, så bare spør meg også hvis du lurer på noe.

    november 23, 2005, kl. 14:55

  4. screwed-up-now

    Nice blog. I seen the site and I adored the work,
    that I want to visit it more each day! I like
    searching for blogs that have the same content like
    this one!
    Please come by and see my first american cash advance blog.

    januar 25, 2006, kl. 19:50

Legg igjen en kommentar

