Nå enda mer inkonsekvent

Munchen og Beijing

FILMER SETT SIDEN SIST:

Winged Migration (den første halvtimen), Diverse Silly Symphonies
Ut Jr. og fetterne hans var klar for litt film på formiddagen. Jeg var klar for å sitte stille litt.

Dessuten står Revenge of the Sith klar i DVD-spilleren. Trodde ikke den var tilgjengelig før til uka, men en sjappe i Skien (som også har søndagsåpent folkens) hadde den i hvert fall til salgs.

__________________

Slenger såvidt innom med et lite trailervarsel:

Munich, Spielbergs nye film om terroren under og etter OL i Munchen i 1972, har fått trailer. Og den ser veldig lovende ut. Spielberg må slutte å lage Spielbergaktige filmer som War of the Worlds og konsentrere seg om ting som denne og Catch Me if You Can.

De snille menneskene borte på har lagt ut den elleve minutter lange Cannes-traileren til WU JI / THE PROMISE. Jeg lastet den ned, og min fil (68mb) kuttet ut etter cirka syv minutter, men det var absolutt verdt det.

Og når jeg først er i gang; NETTSIDEN til Jet Lis etter sigende siste kung-fu film, Fearless, er oppe. I denne filmen spiller han læremesteren til hovedpersonen i Fist of Legend.

Og jeg vet at det er noen av leserne mine som vil være interessert i at Ryuhei Kitamura og Shunji Iwai skal jobbe sammen.

8 responses

  1. sharkbait

    Jeg har kommentert Iwai/Kitamura-samarbeidet på Twitchfilm, men er fremdeles usikker på hva jeg skal tro. Iwai er en kjempegod manusforfatter, men Kitamura er bare en halvstudert røver som enda har til gode lære å strukturere filmene sin ordentlig. Versus er den eneste av filmene hans som holder noenlunde mål, men selv den er minst tjue minutter for lang. Jeg hadde nok vært mer glad om Bandage hadde vært et samarbeid mellom Iwai og Shinji Aoyama, Katsuhito Ishii eller Sogo Ishii… Men samtidig, med et ordentlig manus i bunn kan det jo kanskje hende at Kitamura endelig klarer å lage en ordentlig god film. Vi får se.

    november 6, 2005, kl. 15:35

  2. Fred Ut

    Liker din beskriveles av Kitamura, han er ikke noen mester på noen som helst måte, men han er flink til å fange tøffe actionøyeblikk. Versus, selv om den absolutt er for lang, er stappfull av dem. Jeg synes Azumi er en ganske gjennomført film, selv om den har sine svakheter.

    Av de andre folkene du nevner var det bare to av titlene imdb fant for meg som jeg har lurt litt på før (men ikke sett), nemlig Shark Skin Man & Peach Hip Girl og Electric Dragon 80.000 Volt. Har de laget noe annet jeg kan tenkes å like?

    november 6, 2005, kl. 16:18

  3. Fred Ut

    Når det gjelder The Promise-traileren så stammer den fra http://www.kfccinema.com (gidder ikke å redigere posten).

    november 6, 2005, kl. 16:21

  4. sharkbait

    Jeg liker ikke Azumi noe videre. Shusuke Kanekos oppfølger er heller ikke det helt store (i alle fall ikke sammenlignet med hans soleklare mesterverk, Gamera 3), men i alle fall litt mer severdig enn Kitamuras film, som først og fremst begår den store forbrytelsen å være kjedelig.

    Av Katsuhito Ishii bør du absolutt sjekke ut The Taste of Tea og unngå Party 7 (eventuelt se åpningen av den, og så skru av).

    Sogo Ishii er en gammel legende, og var med på å legge grunnlaget for det som senere skulle bli den japanske «cyberpunk»-sjangeren, som fostret regissører som Shinya Tsukamoto og Shozin Fukui. Crazy Thunder Road og Burst City er de mest sentrale filmene fra denne delen av karrieren hans. Anarkistiske, rocka og voldsomt energiske greier. 1/2 Mensch er en konsertfilm han gjorde for Einstürzende Neubauten. Ellers anbefaler jeg Angel Dust, som er et vitalt bidrag til seriemordersjangeren og Labyrinth of Dreams, som er en mørk og mer lavmælt, stilfull og drømmeaktig affære. Gojoe er ganske rotete, men absolutt vel verdt en kikk. En spennende gjenfortelling av en klassisk, japansk historie. Dead End Run er også et must.

    november 6, 2005, kl. 17:23

  5. Fred Ut

    Jeg hadde faktisk 1/2 mensch-plata til Neubaten en gang i tiden. Han der Sogo Ishii høres ut som en interessant fyr. Shinya Tsukamoto har jeg sett en god del av. En periode så det ut som om Tetsuo-filmene skulle stå igjen som hans beste, men han er i en veldig spennende fase av karrieren sin akkurat nå. Har ikke sett hans siste par, men Gemini var en veldig bra film.

    november 7, 2005, kl. 05:45

  6. sharkbait

    Tokyo Fist har hele tiden vært min favoritt – helt til jeg så Vital i fjor. Det er en helt fantastisk film, og er også et tydelig signal om at Tsukamoto har mye mer og annet på lager enn den øvrige filmografien hans tydet på. Snake of June er også utrolig bra.

    november 7, 2005, kl. 21:01

  7. TMwtP

    Munich. Hmm. Kanskje vurderer Spielberg å ta over Oliver Stones tapte trone som samfunnsrefser? Blir trolig en film med sterke pro-Israelske toner (ja, det skal godt gjøres å ikke få til det med dette temaet) samt at det blir vanskelig å skille fiction og facts. Foreligger mye på tape fra 72.

    november 7, 2005, kl. 23:37

  8. Fred Ut

    Tokyo Fist likte jeg ikke noe særlig, den har skylda for at jeg ikke så noen av Tsukamotos filmer på noen år.

    Og MwtP, det kan se ut som om Munchenfilmen bruker mye tid på de israliske hevnaksjonene i kjølvannet av det som skjedde under OL, så filmen kan potensielt være ganske balansert i Israel/Palestina – problematikken hvis Spielberg er interessert i det.

    november 8, 2005, kl. 20:33

Legg igjen en kommentar

