Nå enda mer inkonsekvent

Sverd & Romskip & Drager & Giid

FILMER SETT SIDEN SIST:

Seven Swords

Begynte på denne på Lørdag, men måtte stoppe etter tre kvarter for å redde lørdagsfreden siden den var mer blodig enn Fru Ut ble opplyst om på forhånd.

Historien er forholdsvis enkel å oppsummere. Innbyggerne i kina blir nektet å praktisere kampsport av de Mandsjuriske(staving?)makthaverne. En svært brutal liten arme berserkere (de bruker vin i steden for sopp) under ledelse av General Ild-Vind får betalt per døde kung-fu utøver de leverer. En tidligere toppfigur i det gamle regimet har kommet på bedre tanker, og saboterer som best han kan. Han får advart innbyggerne i en av landbyene som skal renses, og to av landsbybeboerne skaffer hjelp fra fire sverdkjempers som lever i eksil på Himmelfjellet. Dermed er de syv. Og de har hvert sitt (veldig tøffe) sverd.

Med syv helter, to skurker, tre-fire landsbyboere og enda et par viktige personer er det nok av forviklinger av forskjellige slag, og la det være sagt; Tsui Hark er ikke noen Robert Altman. Det blir tuglete i perioder, når for mange subplots skal avsluttes på litt for liten tid (dette var et stort problem i blant annet Legend of Zu fra 2000 også). Men Harks filmer har aldri vært elsket for sin narrative (kan du si det på norsk) klarhet. Det har aldri handlet om å vinne oscarer heller. Det handler om å skvise inn så mye som mulig av det vi egentlig ønsker oss av en god gammeldags underholdningsfilm (for eksempel:

*Ekstremt heftige actionscener

*En skurk man kan bue skikkelig på

*Tøffe, sterke, vakre og selvstendige, men sårbare helter av begge kjønn

*Flott landskapsfotografering hver gang det passer seg

*En tematisk og filosofisk bunn som du så vidt aner, men som ikke er sjenerende

*En happy ending som følger etter såpass mye slit at den føles fortjent

*Følelsen av at det godt kan komme mer ).

Det handler om å skape underholdende brukskunst, og det er ikke mange filmskapere som har tatt dette til et høyere nivå over en like lang tidsperiode som Tsui Hark.

Seven Swords er det beste han har hatt fingrene borti siden Iron Monkey i 1993. Minst. Da har jeg riktignok ikke sett filmer som Master Q, Xanda eller Black Mask 2 (enern ga meg kraftig migrene i 2000), men de fleste vil vel være enige i at karrierenkurven hans har pekt stygt nedover de siste 10 årene eller så. Til nå.

Historien er litt for rotete fortalt, og sentimentaliteten er sikkert for påtrengende for noen. Vi snakker ikke om historiens beste filmr her. Men når var actionscene like heftige, heltene like tøffe, skurkene like kule og landskapen like vakre som her? Sjelden.

Det er litt deilig å kunne være uenig med hele verden en gang i blant, det er alt for lenge siden sist. Jeg kan bare konstatere at det er ingen grunn til å la seg lure av skeptikerne (og dem har det vært mange av, se på denne anmeldelsen, for eksempel). Etter min mening kan de ikke ha sett mange av Harks filmer. Hva hadde folk ventet seg, egentlig?

Det er urettferdig at en film som Ong-Bak overøses med skryt på tross av sine feil, mens en film som Seven Swords betraktes som en gedigen skuffelse når den beviselig er en mye bedre film på alle områder, bortsett fra at ingen sklir under lastebiler i spagaten. Det kan selvfølgelig være en kjekk ting å kunne, det er ikke det jeg sier. Og når jeg tilgir en film som House of Flying Daggers alle sine svakheter og gir meg over fordi den er pen å se på er det minst like naturlig for meg å gjøre det samme her:

Seven Swords er årets suverent beste film fra Hong Kong, og bare the Promise kan ta fra den å være årets film i sjangeren sin. Anbefales alle som vet at det er forskjell på George Lucas og Zhang Yimou, men som har litt sansen for begge. Og nå ønsker jeg meg firetimersversjonen.

_____________________

Var en tur på flotte monkeypeaches for å finne en trailer til en skrekkfilm jeg ikke husket navnet på, men som var regissert av en regissør med det rett og slett fantastiske navnet Bjarne Wong da jeg kom over litt info om denne:

Thru the Moebius Strip er et kinesisk prosjek basert på en historie og persondesign av Jean «Moebius» Giraud, en av europas viktigste tegneserieskapere gjennom tidene. Under sitt eget navn har han for eksempel laget Blueberry, som Moebius har han laget diverse fantastiske greier. Dette prosjektet har tatt seks år, masse penger og har slitt ut hundrevis av animatører (se Monkeypeaches for hele historien). Litt som en som en kinesisk Slipp Jimmy fri. Og dette ser da morsomt ut?

Trailer her.

__________________

En annen film som har fin trailer er Memoirs of a Geisha. Men, en film om japanske geishaer basert på en amerikansk bok, med amerikansk regissør (Rob «Chicago» Marshall), engelsk tale og en kinesisk (Zhang Ziyi) og en Malaysisk (Michelle Yeoh) skuespillerinne i de kvinnelige hovedrollene? Det lukter The Last Samurai en gang til, og det er ikke ment som en anbefaling. Men traileren er pen.

Alle som bryr seg har selvfølgelig sett denne for lenge siden, men siden jeg nå en gang er i trailerparken slenger jeg like godt med den siste Harry Potter-traileren. Jeg var veldig fornøyd med den forrige og likte ikke at de byttet regissør, men se på dette! De har slengt MYE penger i veggen denne gangen, og dette er favoritten min blant bøkene…

_____________________

De amerikanske kinoinntektene opplevde en ekstra dårlig helg i et år fullt av dårlige helger denne helga (si det fort 40 ganger etter hverandre). Detaljene finnes på alltid like pålitelige Boxoffice Prophets har detaljene. Mye skrot på amerikanske kinoer på en gang, selv om Wallace and Grommit og history of Violence sikkert er bra. En kan ikke annet enn å lure på om en dyr fiasko som The Island hadde floppet like stygt hvis den hadde blitt sluppet i et så dødt marked.

Fint er det i hvert fall at en film som W & G holder stand så godt. For folk vil ikke bare ha skrot, ikke egentlig. Ikke i USA heller.

:::::::::::::::::::::::

17 filmer med Tsui Harks fingeravtrykk du må se før du dauer, gjerne i denne rekkefølgen

1) Once Upon A Time in China 1-3
2) Iron Monkey
3) Seven Swords
4) Swordsman 1-2
5) Chinese Ghost Story 1-2
6) ZU: Warriors of Magic Mountain / Legend of Zu
7) (New) Dragon Inn
8) Peking Opera Blues
9) A Better Tomorrow I-III
10) A Terracotta Warrior

8 responses

  1. Anonymous

    jeg har lest den geisha-boken og at de skal greie å lage en film av det makkverket er jeg tvilende til…
    anne

    oktober 26, 2005, kl. 07:41

  2. sharkbait

    Regner med at listen var ment å være over «filmer Tsui Hark har vært involvert i på et eller annet vis»? Rundt halvparten av dem er i alle fall regissert av andre folk (Ching Siu-tung, John Woo, etc). Og apropos Tsui – Time and Tide mener jeg å huske at var ganske underholdende.

    Uansett hva en ellers måtte mene om The Last Samurai skal filmen ha cred for å, i det minste, ikke begå en haug med pinlige, kulturelle blemmer. Skjemmende detaljer begrenser seg til nettopp det – de er ikke overveldende store, og det er bare en liten håndfull av dem. Sammenlignet med de fleste andre amerikanske filmer satt i Japan, eller med japansk tema, er dette eksepsjonelt bra. Jeg har liten tro på at Memoirs of a Geisha vil strebe etter å være like autentisk (castingen alene vitner jo om det)…

    oktober 26, 2005, kl. 07:51

  3. Anonymous

    http://www.aftenposten.no/kul_und/tv/article1142538.ece

    oktober 26, 2005, kl. 10:59

  4. Fred Ut

    Anmeldelsen av Seven Swords ble utsatt for kraftig redigering (det hender faktisk at jeg redigerer 🙂 ), og et avsnitt jeg tok bort spesifiserte at forskjellen på filmer Tsui Hark har produsert og regissert er liten, særlig i den mest produktive perioden hans.

    Han er en veldig hands-on produsent, og har minst ved et par anledninger (I hvert fall den ene av Swordsman-filmene, husker ikke hvem av dem i farta og Dragon Inn)delvis regissert filmene ukreditert, så forskjellen blir akademisk (sjekk for eksempel Bey Logans Kommentarspor på Dragon Inn, og det lange intervjuet med mannen selv i Last Star of the East, den essensielle boka om Brigtte Lin, for litt om dette).

    Jeg kan nesten ingenting om japanske kulturelle tabuer, så jeg stoler på deg, men i tillegg til det lett odiøse «hvit mann blir helt(aktig) blant fremmede barbarer»-syndromet, er Last Samurais største problem for meg at jeg synes Tom Cruise er skikkelig dårlig i den.

    Gi meg heller Cry Freedom, eller til og med Danser med Ulver hvis jeg absolutt må se en sånn film.

    oktober 26, 2005, kl. 15:14

  5. sharkbait

    Vel, Tom Cruise spiller Tom Cruise, som vanlig, men han imponerer med den japanske dialogen. I motsetning til den mildt sagt forferdelige japanske dialogen i Kill Bill (unntak for Julie Dreyfus, som faktisk KAN japansk), er Cruises japansk god. Han snakker selvfølgelig med en god del aksent, men han leverer dialogen på en måte som antyder at han faktisk skjønner hva han sier, snarere enn å ha lært seg dialogen fonetisk (Kill Bill igjen…). Jeg var veldig imponert, i alle fall… 🙂

    oktober 26, 2005, kl. 16:49

  6. Fred Ut

    Jeg har bare et tre timers lydbok-kurs i japansk, men dette er jo et generelt fenomen til almenn forlystelse. Klassikeren for oss her oppe er vel de norske polarforskerne i The Thing: «DE AR
    IKKE EN HOND, DE AR EN TING!»

    oktober 26, 2005, kl. 18:53

  7. Tor Andre

    Xanda har jeg sett. Den er dårlig, men fascinerende. Etter det jeg har forstått fra venner som studerer kinesisk klarer den å ta tak i følelsen mange unge har som flytter fra landsbygda til storbyen. Sosialantropologi med martial arts, liksom.

    oktober 26, 2005, kl. 20:51

  8. high-class

    Creative blog.  I thought it was the best site out
    and we had to go back to it! Every chance I get on the
    net I search for blogs just like your site.
    You must peep out my 1000 cash advance blog.

    februar 2, 2006, kl. 08:11

Legg igjen en kommentar

