Nå enda mer inkonsekvent

Død og Pine

FILMER SETT SIDEN SIST:

OldBoy


Jeg lurer på hva som skjedde iChan-wook Parks hode da han bestemte seg for å lage Oldboy. Her er noen mulige alternativer:

1) «Den der filmen med hun jenta som drukner i vannet som jeg lagde for litt siden var litt for lys og festlig. Skal jaggu lage noe SKIKKELIG svart denne gangen! AhhahahahHAAA!!!»

2) «Den tegneserien der var kul. Vi filmer den.»

3) «Blekksprut. Ja. Akkurat. Blekksprut. Det er godt.»

Uansett har han med denne filmen for alltid meldt seg inn i den lille klubben bestående av filmregissører som er så mannevonde at man kan lure på hva som er motivasjonen deres for å torturere folk og få hele verden til å betale penger for å se på. Argento, Von Trier og de andre er sikkert glade for litt selskap.

Det VIRKELIG horrible med Oldboy er ikke at hovedpersonen sperres inne i femten år, heller ikke den ekstremt smertefullt skildrede volden (å trekke tenner med hammer ser ikke godt ut i det hele tatt). Neida. Hvert lag med faenskap avslører et nytt, hver gang du tror det ikke kan bli verre har det hele akkurat begynt.

Det hele topper seg med noe som avsløres mot slutten av filmen (men som de fleste, i hvert fall jeg, så komme lenge før) som jeg selvfølgelig ikke skal røpe her, men det som skjer hadde i seg selv vært ille nok uten en så dyktig regissør til å strø salt i såret og rotere kniven både med og mot klokka etterpå.

For ingen hadde vel brydd seg med Oldboy hvis det ikke hadde vært for at det er jævlig bra film. Min-sik Chois prestasjon i hovedrollen er der mest imponerende jeg kan huske å ha sett og filmen er teknisk sett helt strålende. Den fortjener alle priser og positive kritikker den har fått.

Men jeg skal aldri se den mer. Herregud, Chan-wook Park må medisineres omgående.

Men bare litt.

Jeg er muligens ikke riktig klok, men jeg gleder meg til Sympathy for Lady Vengeance.

________________________________________________________________________

Litt for drøyt, kanskje: FRED UTs GUIDE TIL FILMER DU MÅ SE FØR DU DAUER SOM DU IKKE MÅ FINNE PÅ Å SE FØR DU DAUER

1) OLDBOY

2) HENRY – PORTRAIT OF A SERIAL KILLER – Et litt for nært portrett, egentlig.

3) MAN BITES DOG – Det var noe humor der som jeg ikke skjønte, tror jeg.

4) ICHI THE KILLER- Har ikke sett denne, men trailerne fikk meg til å skjønne at jeg
ikke har samme toleranse for kroppsvæsker som jeg en gang hadde.

5) MEET THE FEEBLES- En gammel favoritt som jeg ikke orker lenger

6) THE ADDICTION – En veldig bra vampyrfilm, men Abel Ferrara overdriver bruken av
dokumentarbilder fra konsentrasjonsleirene.

7) REQUIEM FOR A DREAM – En lystig liten sak om menneskets omgang med kjemikalier.

8) HAPPINESS – Svart komedie med innbakt pedofili! Todd Solondz er muligens den
sjukeste av dem alle sammen.

2 responses

  1. Anonymous

    gleder meg enda til mer til oldboy i kveld etter å ha lest hva du skriver ovenfor. anne

    oktober 22, 2005, kl. 10:01

  2. sharkbait

    Hvis du tar med A Bittersweet Life (mye bedre enn Oldboy) og Thriller: En grym film, får du ti titler på lista di… 🙂

    oktober 22, 2005, kl. 10:46

Legg igjen en kommentar

