Nå enda mer inkonsekvent

Oppdatering på noen gamle favoritter.

FILMER SETT SIDEN SIST:

MIND GAME
Nishi er en håpefull manga-tegner som psyker seg opp til å gjøre et siste forsøk på å gjenerobre gamlekjæresten. Så får han hjernen sin blåst ut (fra rompa og opp!) av en lite koselig japansk landslagsspiller i fotball. Heldigvis får han lurt Gud til å gi ham en sjanse til, og etter litt action ender Nishi og hans venner opp isolert fra omverdenen og reflekterer over sine skjebner og meningen med livet.

[Her har jeg fjernet et avsnitt med feilaktig faktainformasjon. Dårlig skrevet var det også. Takk til Sharkbait.]

Men er det bra? Jepp, veldig bra. Lavpannet puppehumor kolliderer med ganske arty farty manipulering av tid og alternative virkeligheter. Åpningen er spennende, men akkurat i det du tror du ser en actionfilm stopper alt opp i en surrealistisk halvtime. Avslutningen er spennende både handlings- og regimessig.

Skal man forsøke å oppsummere denne på få ord blir det noe sånt som dette:

I dagens Japan kolliderer Yellow Submarine med Trillingene fra Belleville i en spennende film basert på et manus av Christopher Nielsen (tenk weltschmertz, ikke To Trøtte Typer) og Guy Richie. Alle de involverte var tungt medisinerte under produksjonen.

Av alle filmer jeg har sett i år er dette den mest kantete. Den er også ganske fuktig, forholdsvis fargerik og litt grønn innimellom. Anbefales spesielt for folk som synes de har sett alt.

_____________

Noen nyheter angående mine favoritter fra det siste året:

Veldig fine THREE: EXTREMES har fått ny trailer her.

STRINGS har fått en fortjent skryteanmeldelse av Harry Knowles på AICN.

Den spennende TV-produksjonen MASTERS OF HORROR (Skal jeg liste opp de som er med på dette enda en gang? Romero, Argento, Carpenter, Coscarelli… nei, gidder ikke.)har fått ny hjemmeside med bla.a. fortekstsekvensen. Takk til Twitch.

JOHNNIE TO er en av mine favorittregissører. Jeg er glad i både Running on Karma, PTU, My Left Eye sees Ghosts og Breaking News, og gleder meg til å få sett Throwdown og Election. Det er for all del ikke alt han lager som er verdt å se, i likhet med den noe galere Takashi Miike lager han filmer fortere enn jeg rekker å kjøpe dem. Nå har han imidlertid havnet oppi en interessant krangel om fremtiden til filmindustrien i Hong Kong. Igjen takk til Twitch.
_____________

Tor og Kristus Update

INGE MOEN & Co nyter sine fem minutter i rampelyset etter at Tor og Kristus (som ble spilt inn her i bunkersen, noe som ble grundig dokumentert her et eller annet sted) gikk på TVTelemark i August. Det skal ikke så mye til før folk legger merke til deg her i fjorden. Olav Sørlie, som spilte hovedrollen som den fordrukne og ellers hardt prøvede Tor ble for en stund siden trakassert av en eldre dame på kjøpesenteret Down Town. Damen lurte på om Sørlie ikke BARBERTE SEG når han skulle spille inn film!

Har Tor og Kristus liggende på Harddisken, hvis Inge er med på det kan vi sikkert legge den ut for nedlasting et eller annet sted. Noen som kan hoste? Ta kontakt. Fila er på ca. 330 mega.

Inges neste prosjekt er den slemme naboen til barne-tv, der en herværende filmblogger muligens dukker opp i en liten birolle. Vidar Letho, for tiden best kjent som Mini-Hank er også innblandet. Ser ut til at TVTelemark er behjelpelige med en del teknisk bistand, så ting kommer sikkert i gang rimelig fort. Jeg skal selvfølgelig holde dere oppdatert, det er ikke som om det er så mye annet filmrelatert å følge med på rundt veggene her.

___________

Dette er en hjemmealenehelg, så det blir en del film på meg de neste dagene, tipper jeg. Hold dere i nærheten.

3 responses

  1. sharkbait

    Mind Game er en fantastisk film, men påstanden om at det er kobling mellom denne og animesekvensen i Kill Bill må du dokumentere med navn for at jeg skal tro deg.

    Mind Game ble produsert av Studio 4C, som består av (blant annet) en gjeng utbrytere fra Studio Ghibli. De har også gjort mye annen sær og bra animasjon, Mind Game er bare på sett og vis en superb oppsummering av alt det rare de finner på. Animesekvensen i Kill Bill ble derimot produsert av Production I.G., som nok først og fremst er kjent for filmene de har gjort med Mamoru Oshii (Ghost in the Shell-filmene og Patlabor-filmene + diverse Oshii-relaterte filmer, som Jin-Roh og Blood: The Last Vampire).

    oktober 7, 2005, kl. 22:18

  2. Fred Ut

    Det viser seg selvfølgelig at du har helt rett.

    Kilden min var, som den ofte er, «jegmeneråhalestetsted…» og denne gangen stemte ikke ting i det hele tatt: Segmentet i Kill Bill, episoden «World Record» i Animatrix og Mind Game har overhodet ikke noe med hverandre å gjøre.

    Legger inn en retting i posten over, og skal piske meg selv til blods så snart jeg har spist frokost.

    Jeg er veldig takknemlig for slike korrigeringer. Jeg tror det er sjelden jeg gjør slike ting, men det er sunt å bli minnet på at det er farlig å stole for mye på hodet sitt. Eller på alt en leser på internett.

    oktober 8, 2005, kl. 07:24

  3. after-shock

    Hype blog. And I admire your site and plan on
    returning to it! When I web surf it always helps me to
    find great blogs.
    Oh please, check for the blog site with my cash advance chicago!

    januar 31, 2006, kl. 19:20

Legg igjen en kommentar

