Nå enda mer inkonsekvent

Litt mindre film enn vanlig: En nøtt. Viktig Norsk kultur. Heia Neperud! Litt Gizmoprat

FILMER SETT SIDEN SIST:

PULP FICTION
Når jeg er for sliten til å tenke, for stressa til å sove, for dårlig i magen til å spise og for lat til å gå ut for å røyke er det få filmer som kan få meg i vater igjen. Jeg tyr ofte til Romero eller Argento for å få ut frustrasjoner, men i går var det Jules, Vincent, Marsellus, the Wolf etc. som tok meg i sitt varme men litt blodige favntak og roet sjela mi. Det kan gå år mellom hver gang jeg ser Pulp Fiction, men den holder seg godt. Som asiafilmentusiast er jeg nok enda gladere i Kill Bill, og jeg er veldig svak for Jackie Brown også, men det er vanskelig å si noe annet enn at Pulp Fiction er (og blir) Tarantinos viktigste film.

Triviaspørsmål:

Samuel Jacksons monolog som han hevder er et bibelsitat finnes ikke noe sted i bibelen, derimot er det hentet fra fortekstene til en annen film. Hva heter filmen, og hvordan lyder linjen AND YOU WILL KNOW I AM THE LORD i originalen?
________________________________

FRED UTs SKIVEANBEFALINGER #8-10, nasjonalromantisk utgave.

KLOVNER I KAMP – ØRNEN TEK IKKJE UNGA
Vel er de ekle Lyn-supportere fra Oslo vest, men jeg har bestandig vært svak for KiK. Albumet Schwin har mye av skylda for min begeistring for norskspråklig hiphop, og nå har de nådd album nummer fire, og etter to veldig ujevne forgjengere har de laget sitt mest solide album. Mer enn noen gang er de nå norges Outkast; forankret i hiphopen, men ikke redde for å sikke der andre sakker. De vet at de aldri blir de mest hardcore eller de mest kritikerroste, og de driter i det. Prisverdig. Og selv de mest grisete låtene fungerer denne gangen.

RAGA ROCKERS: RAGAS BESTE/ RAGA LIVE FRA ROSKILDE

DET BESTE TIL MEG OG MINE VENNER – EN HYLLEST TIL JOACHIM NILSEN

To viktige bidrag til norsk kulturhistorie, dette. En Raga-samling som inkluderer stoff fra tre siste platene (RAGA ROCKERS og PERLER FOR SVIN er skikkelig undervurdert)OG en lettere legendarisk konsert på Roskilde fra 1999 til enkelpris. Og en hyllest til Jokke der så og si ALT av viktige norskspråklige rockeband (og lignende – klovnene dukker opp her også) fra de siste 30(!)åra er representert på enkelpriset dobbelskive der inntektene attpåtil går til et godt formål.

_________________________________

Jeg har hatt mye problemer med teknologi i det siste. PDA, mp3spiller, Harddiskopptaker og mer lavteknologiske ting som sykkelen min, alt går dukken for tiden. Så jeg tok en liten pause fra handlestoppen min for å kjøpe en 10gb Ipod for 800 spenn på QXL (den er førstegenerasjons, med riper og kort batteritid, derfor var den så billig). I samme slengen oppdaterte jeg iTunes, og fant ut hvor fint Podcasting kan være.

Jeg kommer til å sjekke ut forskjellige filmrelaterte pocaster, men en som trygt kan anbefales er the Movie Blogs morsomme lydversjon, tilgjengelig på linken over eller direkte i iTunesbutikken. Og Le Show, selvfølgelig, for de mer politisk anlagte.

Er det forresten noen som vet om noen som reparerer elektronikk? Jeg har en PDA, to mp3-spillere og et videokamera som ikke vil spytte ut tapen.

6 responses

  1. Anonymous

    Jules:
    There’s a passage I got memorized, seems appropriate for this situation: Ezekiel 25:17. «The path of the righteous man is beset on all sides by the inequities of the selfish and the tyranny of evil men. Blessed is he who, in the name of charity and good will, shepherds the weak through the valley of darkness, for he is truly his brother’s keeper and the finder of lost children. And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon you.»

    sjekker du Esekiel 25:17 i bibelen står det noe helt annet…

    i salmenes bok 23:4 deriomt nevnes dødsskyggenes dal: Om jeg enn skulle vandre i dødsskyggenes dal, frykter jeg ikke for ondt; for du er med mig, din kjepp og din stav trøster mig…

    Ezekiel 25:17 brukes første gang i filmen The Bodyguard fra 1973. «the Lord» er byttet ut med «Chiba the Bodyguard»!

    jada elin, vet jeg burde skrive på oppgaven min…
    anne

    oktober 4, 2005, kl. 17:30

  2. Anonymous

    Bibel-Anne, nå ble jeg imponert! (hvis dette er fakta)

    H@@kon

    oktober 4, 2005, kl. 18:32

  3. Tor Andre

    Movie Blog har jeg fulgt med på en stund, men den podkasten jeg ser mest frem til er Cinecast. Anbefales på det varmeste.

    oktober 4, 2005, kl. 21:44

  4. Fred Ut

    La damen få en sigar. det er helt riktig. En liten sjekk viste at det (selvfølgelig) ikke var umulig å finne løsningen på nettet, men gode gamle IMDB hadde ingenting om dette, merkelig nok. Har en bildekonkurranse klar snart også. må bare fjerne tags og sånt.

    Tor Andre: Cineaste er herved lagt klar til å puttes i iPoden når den kommer.

    oktober 5, 2005, kl. 04:49

  5. m@rqs

    Jeg vet ikke hvor langt ned i støvet jeg skal bøye meg før jeg ikke kommer opp, men Anne *Marchus bukker og klapper for harde livet*. Jeg ble litt flabbergasta der.
    Men angående Raga konserten i 1999. Det var en fantastisk konsert. Til de som var der, jeg håper å se dere på rockefeller i desember. Hvis da dere ikke så Raga i Bø, eller skal se de på Elm.

    oktober 5, 2005, kl. 07:54

  6. Anonymous

    takk, takk. ikke no problem å finne dette på nettet http://www.lovehkfilm.com/panasia/bodyguard.htm

    og med kunnskapene fra mitt fortsatt uferdige hovedfag i religionshistorie…

    ragakonserten i bø http://www.varden.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20051003/KULTUR/110030115

    anne

    oktober 5, 2005, kl. 12:51

Legg igjen en kommentar

