Nå enda mer inkonsekvent

Se der er Johnny! Og så GLAD han ser ut!

FILMER SETT SIDEN SIST:

Charlie & The Chocolate Factory
Hohoho. Man kan si mye om Tim Burton, men kuer liker han ikke i det hele tatt. I denne filmen lager man pisket krem ved å la en ompalompa piske en av våre bovine venner på juret. Au. Og hvem glemmer vel de flammende kuene fra Mars Attacks («Is someone havin’ a barbecue?» ? Hvis Tim Burton noen gang møter Gary Larson blir det trøbbel.

Som du kanskje allerede har en mistanke om: jeg koste meg stort på Sjokoladefabrikken. Jeg har ikke noe religiøst forhold til boka (en hørespillversjon på radioen i barndommen gjorde inntrykk), men jeg er veldig glad i Roald Dahl generelt. Han hadde stor fantasi og var ikke redd for å være slem mot små barn, alltid en fin egenskap for en barnebokforfatter (Se også Lemony Snicket, Edward Gorey og Tim Burtons egen The Melancholy Death of Oyster Boy).

Og filmen er tro mot både Roald Dahl og Tim Burton. Historien er enkel og grei, men det visuelle er laget så overdådig (dette er Burtons mest episk fotograferte film) at du må se den flere ganger for å få med deg alt. Johnny Depp, Ompalompaer, humor, musikk (Danny Elfmans beste arbeid på gudene vet hvor mange år) – alt funker.

Noen likte ikke referansene til 2001, psycho, Oprah, 70-tallet og alt som egentlig ikke hører hjemme i Dahls verden. Noen likte ikke Burtons flashback til Willy Wonkas barndom med pappa Christopher Lee. Jeg syntes kanskje starten var litt treg, at Charlie kunne funnet billetten enda litt fortere. Ellers har jeg lite å klage på.

Harry Potters suksess har gitt oss flere bra filmatiseringer av barne- og ungdomsbøker de siste årene, dette er en av de fineste hittil. Jeg ble i så godt humør at the Descent måtte vente til en annen gang. Så var det snart tid for Narnia. Og Potter4.

AZUMI
Denne har jeg vært innom før i år, men da så jeg bare de beste kampscenene. Jeg så den igjen i går fordi Fru Ut (som har trent litt japansk sverdkamp, det er ikke hvem som helst jeg er gift med) hadde lyst til å se den, til tross for at den er blodigere enn hun liker.

Denne filmen har ikke fått det publikummet den fortjente, synes jeg. Den er en heftig miks av de Sju Samuraier og Kill Bill. Et episk historisk drama med tegneserieskurker. En trist oppveksthistorie med blod nok til en verdensturne med Gwar. Den er regissert av Ryuhei Kitamura, som nok fortsatt er mest kjent for Versus i vesten. Hans
versjon av Godzilla er jeg veldig klar for.

Og fortsettelsen på historien om Azumi har kommet på DVD i høst. Må ses.

______________________________

Har ikke så mye å melde ellers i dag, men et lite innslag av solskinn skal dere få, de av dere som mener verden går dere i mot. Her er traileren til The Shining Redux.

10 responses

  1. Anonymous

    100 blogs in 100 days, day 38: I Guess We’ll Just Have To Adjust
    Day 38 of 100 blogs in 100 days comes to us from Sharelle Haghani. Blog: I Guess We’ll Just Have To Adjust About: «I write about the interesting things I come across online and off.
    Find out how to buy and sell anything, like things related to music on interest free credit and pay back whenever you want! Exchange FREE ads on any topic, like music!

    oktober 2, 2005, kl. 10:10

  2. Anonymous

    Hey, you have a great blog here! I’m definitely going to bookmark you! I have a free hearing aids site. It pretty much covers free hearing aids related stuff.

    Come and check it out when you get time 🙂

    oktober 2, 2005, kl. 10:14

  3. Anonymous

    http://www.rollingstone.com/news/story/_/id/7661147

    oktober 2, 2005, kl. 15:35

  4. Anonymous

    http://blogsearch.google.com/

    oktober 2, 2005, kl. 16:11

  5. m@rqs

    Det slo meg at jeg kanskje aldri hadde kommentert på siden din. Nå er det gjort. Tommel opp for siden din. Kommer foresten til skien til fredag. Kanskje en øl på lørdag formiddag?

    oktober 4, 2005, kl. 12:01

  6. Fred Ut

    jeg antar MS er Marchus, i så fall er svaret ja, definitivt. Jeg har kone- og barnefri til helga, og er i tillegg ganske tørst. Planen for helga er er litt film, litt øl, litt pussing av propell og litt padling i lilleelva. Mail eller ring for tid og sted.

    oktober 4, 2005, kl. 14:17

  7. Anonymous

    skienstur til helga for meg også, men kjipe familie ting truer. tekster om jeg kan være litt sosial. har ikke glemt jeg skylder deg penger marchus.
    anne

    oktober 4, 2005, kl. 16:45

  8. gbang

    Kan trygt anbefale Azumi 2: Love or death! En mye bedre fortelling, om enn ikke like spektakulær som eneren. Denne taper seg riktignok en del mot slutten, men veien dit er slettes ikke verst. Forøvrig regissert av Shusuke Kaneko som stod for revitaliseringen av kjempeskilpadden Gamera på 90-tallet. Disse anbefales også i samme håndvending!

    oktober 7, 2005, kl. 11:41

  9. Fred Ut

    Så Gamera-filmene ER bra? Dæng. Jeg holdt på å kjøpe dvd-boksen med alle tre for 250 spenn på qxl i sommer, men tok ikke sjansen. Jaja. Flere tog etc.

    oktober 7, 2005, kl. 14:33

  10. gbang

    Vel.. De to første er såsomså. Du må like genren på en måte, men treern!!! WOW! Skikkelig gøy!

    oktober 7, 2005, kl. 19:38

Legg igjen en kommentar

