Nå enda mer inkonsekvent

Ut av Skapet: del 1 – Diverse hemmelige (muligens tvilsomme) gleder

FILMER SETT SIDEN SIST:

CECIL B. DEMENTED
Joda, innkjøpsstoppen holder fortsatt, men jeg byttet til meg denne og Seed of Chucky på Harvest, to filmer jeg ville se som ikke fant veien hit (Chucky dukker sikkert opp). Cecil B.
Jeg har alltid likt John Waters, men jeg har ikke utsatt meg selv for de tidligste tingene hans. Men selv om ingen spiser bæsj i filmene hans lenger er de alltid fulle av faenskap og moro.
En side av produksjonene hans som ofte overses er den politiske. Nesten alt han har gjort er på en eller annen måte en hevet langfinger mot de som ikke kan godta folk som er annerledes, enten det er rockerne i Cry-Baby, Massemoren i Serial Mom, folk generelt i Pecker eller Filmgeekene i Cecil B. Demented.

Denne gangen er Waters mer ekstrem enn på veldig lenge. Særlig er bruken av sex kraftigere enn han har bedrevet på noen år (selv om Kathleen Turners sexscene i Massemor er ganske drøy på sin måte). Hele opplegget er enkelt. Gærne Cecil kidnapper filmstjernen Melanie Griffith og truer henne med seg mens han bedriver sitt korstog mot kjip hollywoodfilm. Med seg har han en gjeng som får nihilistene i the Big Lebowski til å virke stabile.

Litt barnslig er det, og selv om Waters bare tuller ligger det likevel en glorifisering av terrorisme under som ville gjort filmen til en umulighet etter 9/11, men det er jo helt umulig å mislike en film der man teppebomber en kino fordi den viser Patch Adams: director’s cut.

Alt i alt en litt barnslig, ganske syk, men tross alt sympatisk liten film. En fjern slektning av både Natural Born Killers og Rocky Horror Picture Show. Musikken er forresten tøff, det er et annet av John Waters’ varemerker.

_________________________________

UT AV SKAPET

Jeg hadde ikke vært en ekte (for å bruke Tor Andres uttrykk) mediegourmand hvis ikke jeg likte enkelte ting som ikke diskuteres mye i filmgeekfora.

Her er et utvalg ting jeg liker som ikke nødvendigvis må nytes før du dauer, men som det er på sin plass å nevne, så dere skjønner hvor jeg kommer fra. Verdige anbefalinger av ting som ikke alltid er anbefalelsesverdige. Jeg kommer til å følge opp denne lista en annen gang, for det ligger mer og lurer i skapet mitt.

Andre som har tilståelser å komme med som topper disse? Bruk kommentarfeltet, folkens.

1) DISCOVERY CHANNEL
Jeg får aldri nok: Mythbusters, Scrapheap Challenge, Superstructures, Exreme Engineering og særlig American Chopper. Og jeg har ikke lappen en gang.
(Se også: the Apprentice, barne-tv)

2) ALVEFOLKET
I mange år kunne min kjærlighet til sagaen om ulverytterne bare matches av min kjærlighet til Tolkien og Shakespeare. Når jeg leser det i dag skjønner jeg at det hjelper å være fjorten, men skildringen av ekte kjærlighet i albumet Solens Stemmer er fortsatt vakker. Nå har historier av litt dårligere kvalitet dukket opp i bladhyllene igjen, og jeg koser meg fryktelig med dem. En film hadde smakt (så lenge de holdt seg til historien fra de første albumene på norsk).
(Se også: Ranma 1/2)

3) MUMMITROLLET
Og Tove Jansson generelt. Har trålet mang en østeuropeisk nettside på jakt etter den gamle polske dokkeserien, som er mye, mye bedre enn tegnefilmene. Og Hvem Skal trøste Knøttet kommer alltid til å være blant favorittbøkene mine.
(Se også: Lemony Snicket, Harry Potter)

4) KARI BREMNES
Og det har blitt vanskeligere enn man skulle tro etter team Antonsen. Godt jeg hater Finn Kalvik.
(Se også: Hellbillies siste par skiver, tidlig Åge Aleksandersen)

5) P1 og P2
Nyhetsmorgen, Hallo i Uken, 20 spørsmål, Popquiz, Her og Nå, Pils, Wasabi, til og med Telemarkssendinga/østafjelds. Jeg har helt tydelig falt ut av målgruppa for P3, men er det i det hele tatt noen som gidder å høre på radio der man ikke kan snakke i mer enn tre minutter av gangen? Det er helt utrolig hvor lite et program som filmpolitiet rekker å ta opp i forhold til sendetiden. Bare fredagskveldene tilhører P3, hvis jeg er våken og ikke ser på film.

6) NORSK HIPHOP
Fred Ut, sønn er en fri oversettelse av hiphopavskjeden Peace, Out, hentet fra Pen Jakkes låt Slumgutt. Det sier vel det meste. Tungtvann, Klovner i kamp, Jaa9 & Unkl P, Uro, Pen Jakke, til og med Side Brok, jeg har det meste.
(Se også: Folk & Røvere)

Din tur. Kom med det! Du kommer til å føle deg bedre etterpå, jeg lover.

One response

  1. Anonymous

    jeg har begynt å strikke. hvem er det jeg prøver å lure? allerede da første utfordringen dukket opp i oppskriften måtte jeg ringe mamma. håpløst! tror ikke dere også at ullsokker med hæl er oppskrytt? noen som har lyst på varme julepresanger?

    anne

    september 22, 2005, kl. 06:44

Legg igjen en kommentar

