Nå enda mer inkonsekvent

RIP Robert Wise. Legendere enn legendest.

FILMER SETT SIDEN SIST:

COLLATERAL
Det er litt sånn at jeg enten er den første jeg kjenner som ser en film eller den siste. Denne gangen var jeg vel bortimot sist, men likevel: Første time sparker skikkelig, med fint skuespilleri fra herrene Cruise (I en rolle av den typen Chow Yun-Fat gjør så bra) og Foxx (Som jeg har fulgt nøye helt siden Any given Sunday). Fotograferingen er så nydelig at en kunne tro det var Cristopher Doyle som hadde vært frampå. Handlingen, som føles stjålet fra en Johnnie To – film, er ikke akkurat superoriginalt, men spennende er det definitivt. Så daler ting sakte, med Cruises jaging av dama til Jamie som bunnpunkt. De siste fem minuttene redder mye, men alt i alt føler jeg at selv om den var verdt å se en gang går denne til resirkulering på Harvest om ikke lenge.

UNLEASHED (a.k.a Danny the Dog)
Litt ujevn hype på denne. I begynnelsen hørte jeg mye bra, så kom det en god del mellomfornøyde kommentarer som gikk på at det var for lite action og for mye sentimentalitet.

Derfor er det en glede å kunne si at av Jet Lis filmer i vesten er dette den i særklasse beste. Nå har den ikke stort å konkurrere med, men dette er i hvert fall en Jet Li – film jeg kan anbefale folk å se, og bortsett fra Hero er det lenge siden sist. Filmen forsøker seg på en Lock Stock…/Snatch – aktig stemning med blandet hell, og manuset er ikke noe voldsomt å skryte av (en del av dialogen føles som om den er skrevet av noen med engelsk som andrespråk), men gode skuespillere sørger for at det ikke føles som noe stort problem.

Bob Hoskins koser seg rått som skikkelig slem gangster og hundepasser for Jets Danny, som er en snill liten teddybjørn som er trenet til å kverke folk når noen tar av ham halsbåndet. Morgan Freeman føles som alles favorittbestefar som vanlig, og Kerry Condon, som jeg aldri har vært borti før er solid i rollen som utypisk søster/kjæreste-kombo.

Men dette er Jet Lis film. Han får en spesialsydd sjanse til å være SKUESPILLER her, og svarer med å levere sin beste rolleprestasjon noensinne. Det er lett å undervurdere skuespillertalentene til HK-folka, popsangere og/eller atleter som de er, men Jet viste både med OUATIC-filmene og med Hero at han har skjermkarisma og evne til å balansere det alvorlige og det komiske. Her er han en slags blanding og Bruce Lee og Rain Man, og det som overrasket meg mest positivt var at de lange sekvensene der han lærer å gå i butikk, spise iskrem og spille piano er minst like underholdende som de eksplosive kampsekvensene. Slåssingen er ved Sifu Yuen Woo-Ping, men mindre elegant og mer brutal enn vanlig.

Dette er en bunnsolid b-film, som neppe får plass på topp 10 – lista i et år med mye kvalitet, men skikkelig underholdning er ikke å forakte. Absolutt anbefalt for de som liker sånt.

_______________________

Imdb forteller at ROBERT WISE startet karrieren sin i Hollywood som 19-åring. Han døde i forgårs, 91 år gammel. Karrieren hans er en av de mer omfangsrike i Hollywoods historie. Fra Top Hat i 1935, der han jobbet med lydeffekter til han regisserte sin siste vanlige film Rooftops i 1989, klarte han stadig å trylle fram klassikere. Og han var gift 33 år, til kona døde. Ikke dårlig i Hollywood.

FILMER ROBERT WISE HAR HATT FINGRENE I JEG BILLER MEG INN AT DU MÅ SE FØR DU DAUER

1) The Day the Earth Stood Still (regi). En av tidenes beste SF-filmer.
2) Citizen Kane (klipp). Hva er dette for en film? Har noen hørt om den?
3) The Andromeda Strain (regi). Tenk deg at Kubrick lager Outbreak. Stilig.
4) The Body Snatcher (regi). Lugosi+Karloff=gøy, men DHIS (denne har jeg ikke sett).
5) The Sound of Music (regi). Dere liker den alle sammen. The HILLS are alIIIIVE….
6) The Hunchback of Notre Dame (1939) (klipp). Laughtons definitive versjon.
7) West Side Story (regi). DHIS hele, men åpningen er i hvert fall tøff.
8) Star Trek: The Motion Picture (regi). DHIS, men director’s cut’en er vel ålreit?
9) The Haunting: DHIS, men den skal jo være klassisk.
10)Curse of the Cat people (regi). DHIS, men kultklassiker som bare har litt med den originale Cat People å gjøre.

Bra fyr. RIP.

6 responses

  1. Anonymous

    du er ikke den siste, for jeg har ikke sett collateral. og etter hva du skriver er jeg heller ikke overbevist om at jeg bør se den… eller?

    anne

    september 18, 2005, kl. 19:39

  2. Fred Ut

    Hvis den virker interessant i utgangspunktet er den verdt å se, men ikke verdt å eie. Ikke noen dårlig film på noen som helst måte, jeg har bare ikke noe behov for å se den flere ganger.

    september 19, 2005, kl. 05:29

  3. Anonymous

    helt enig at du bør selge den videre, cruise blir ikke bedre av å farge håret…

    anne

    september 19, 2005, kl. 20:40

  4. gbang

    Jeg synes Collateral var en super film jeg! Tom Cruise kan når han vil. F.eks. det eneste lyspunktet i den begredelige unnskyldningen for en film – Magnolia. Collateral inneholder noe av det flotteste foto av bylandskap noensinne, og scenen i jazzbaren! Ubetalelig!

    september 20, 2005, kl. 12:48

  5. Fred Ut

    Scenen i jazzbaren var forsåvidt grei, selv om den er et ekko av den i utgangspunktet overvurderte scenen med DeNiro og Pacino i Heat. Fotograferingen er nydelig, det er jeg helt enig i.

    Men du kan ikke slenge dritt om Magnolia sånn helt uten videre. Holdt du ikke ut fram til froskene, eller? Åpningssekvensen og froskesekvensen gjør Magnolia til noe helt spesielt, etter min mening. Den kan se ut som en middels Robert Altman-film ved første øyekast, men viser seg å være noe helt annet.

    september 21, 2005, kl. 20:33

  6. luvz-desire

    Fine blog. I found your site suitable for another
    visit! And when I’m able to surf the web, I look for
    blogs as great as your work.
    It may look like it was hard work, but my online cash advance blog was simple.

    januar 27, 2006, kl. 08:18

Legg igjen en kommentar

