Nå enda mer inkonsekvent

Tørketid, men likevel; Bordtennis, Rockehobbiter og Maurmenn

FILMER SETT SIDEN SIST:

PING PONG
Av diverse årsaker ble det skolefilm i dag, av typen tidsfordriv, ikke av typen pedagogisk film. Elevgruppa jeg hadde kunne velge mellom The Big Lebowski, SteamBoy, Singin’ in the Rain og Ping Pong. Det ble Ping Pong. Mange av dem hadde bordtennisdilla når vi hadde bordtennisbord fjor høst, så det var hovedgrunnen.
Rakk ikke å prate med folk, men den gjorde mye større lykke enn Monty Python & the Holy Grail i våres, tror jeg.

Jeg har sett Ping Pong fem ganger nå, og for meg blir den vakrere og vakrere. I likhet med Kamikaze Girls (som jeg er fristet til å kjøre for disse elevene en annen gang sjansen byr seg) er den en teknisk strålende, morsom film om vennskap, men der Kamikaze Girls er bisarr og tøysete (i positiv forstand) er Ping Pong varm, dyp og elegant. Det er en sportsfilm som tilsynelatende følger alle klisjeene, men til slutt forteller oss at det er andre ting som er viktigere: Vennskap, kjærlighet, mot til å jobbe til du spytter blod, mot til å skjønne når du taper og gleden ved å leke verdens beste lek med verdens beste lekekamerat.

Kun de av elevene mine som leser denne bloggen får vite at jeg var skikkelig blank i øya på slutten i dag. Det var ikke det som var planen, men jeg håper de lærte noe av den, tross alt.

__________________

Dette er egentlig enda en av de postene der jeg klager på at jeg har lite å melde, (padling, jobb og fotball krever sitt denne uka, og til helga er jeg i Stavanger i bryllup) men et par nyheter fra Ain’t it Cool News er verdt å nevne:

Etter å ha vært fotballhooligan i Green Street og stein hakke syk i Som City, skal Elijah Wood skal spille Iggy Pop i en kommende film. AICN postet det som et rykte, men jeg har sett det bekreftet et annet sted også (husker ikke hvor). Dette høres merkelig ut, men alle som har sett alt bonusmateriale på Ringenes Herre-diskene vet at han tar rocken sin alvorlig. Plateselskap driver han også, mener jeg å ha lest. En forsiktig tommel opp.

Edgar Wright (Shaun of the Dead, «Ta et bilde med meg»-zombie sammen med Simon Pegg i Land of the dead)s nye prosjekt er Antman, basert på en etter sigende teit tegneserie figur fra Marvel. Partner Simon Pegg (Shaun of the Dead, «Ta et bilde med meg»-zombie sammen med Edgar Wright i Land of the dead) har forresten også ansvaret for det manuset til den engelske versjonen av Slipp Jimmy Fri.

Ikke stort, dette. Litt bedre enn ingenting.

________________________________________________

FRED UTs GUIDE TIL (Litt Lærerike) FILMER SOM FAKTISK FUNGERER BRA PÅ UNGDOMSSKOLEN
1) Amadeus (Motivasjon/igangsetter, kunstmusikk. Bare oppspinn selvfølgelig. Likevel: Ungene tror klassisk musik er kjedelig. De tar feil. Men ikke kjør director’s cut, den er lang nok fra før)

2) Thirteen Days (Cubakrisen, historiepensum)

3) Der Untergang (tiende ble truet til å se denne på kino i fjor, og de snakker om det fortsatt. Går vel inn i kategorien «litt drøye filmer som skal minne oss om krigen», som er verdt en liste i seg selv.)

4) Cry-Baby (VELDIG stilisert bilde av 50-tallet, har brukt den i forbindelse med populærmusikkhistorie i 9. Kjipere lærere enn meg kjører Grease i steden, denne er MYE bedre. Og ikke noe mindre korrekt).

5) Mikrokosmos (naturfag, det sier vel seg selv)

6) The Right Stuff / Apollo 13 (Romfart fascinerer alltid)

7) Romeo + Julie (Baz Luhrmanns versjon holder ennå, selv om Leo ikke er det idolet han var for ti år siden)

8) The Nightmare Before Christmas (Det er viktig å lære om julens ritualer, så siden et av mine faste juleritualer er å se denne, kjører jeg den som julefilm så ofte jeg kan. Hehe. Litt maktmisbruk fins det på alle kommunale arbeidsplasser)

9) Fantasia/Fantasia 2000 (Et litt kjedelig valg, dette. Er sugen på å kjøre the Corporation eller noe sånt, men jeg har desverre ikke samfunnsfagene.)

10)Lagaan (Kan norske niendeklassinger se indiske landsbytullinger spille cricket i fire timer uten å eksplodere? Det gjenstår å se, men vi SKAL se denne når vi har om India i engelsk til våren.)

7 responses

  1. Tor Andre

    Interessant filmforslag til skolefilm. Jeg håper du rapporterer hva folk synes om Lagaan. Prøvde den selv på noen som likte mer romantiske Bollywood-filmer, men de syntes den ble ‘for indisk og spesiell’.

    september 8, 2005, kl. 21:50

  2. Anonymous

    her burde jeg som aspirerende lærer i samfunn og religion ramse opp en hel rekke filmer. men det står litt stille akkurat nå, uannsett er film et utrolig bra verktøy i undervisningen.

    jeg har skriftlig bevis på at jeg kan bruke en vhs-spiller. da jeg var i praksis fikk vi et lengre kurs i å bruke skolens av-utstyr («dette jeg holder her er en fjernkontroll»….)

    jada, kurs!

    anne

    september 9, 2005, kl. 07:33

  3. gbang

    Skjønner ikke hvordan du kan anbefale Thirteen Days til bruk i skolen. Ikke er den bare helt forferdelig kjedelig, forferdelig lang OG med Kevin Costner; den gir også et uheldig og unyansert bilde ved kun å fokusere på en side i historien. Først og fremst er den et makeløst elendig filmarbeid som heldigvis aldri kom lenger enn til TV og rett-på-DVD i Norge! Så det så!

    september 9, 2005, kl. 09:20

  4. Fred Ut

    Dermed fikk vi litt fart i gbang! Alltid gøy når man treffer riktige knapper. Antar at du ikke er så glad i JFK heller.

    Det er selvfølgelig lov å være uenig!Jeg synes ikke 13days er lang, jeg synes den er spennende. Og den er spennende nettopp fordi vi ikke får vite hva som skjer på den andre siden. Jeg husker at Time hadde en artikkel når utskriftene av Kennedyenes samtaler med overkommandoen under Cubakrisen ble offentligjort for omtrent ti år siden, og både dialog og annet er rimelig autentisk. Jeg er overhodet ingen fan av Kevin Costner, men synes ikke han er spesielt plagsom her.

    Det er ikke noen teknisk virtuos film, men kule kamerabevegelser kunne fort tatt oppmerksomheten bort fra det (i hvertfall hvis man tenker ungdomsskolen) ganske kompliserte handlingsforløpet.

    Må stikke nå, skal til Stavanger i helgen.

    september 9, 2005, kl. 11:59

  5. gbang

    Hepp! Jeg bare hater den filmen! Kan ikke noe for det. Jeg satt i et utvalg når den kom i 2000 for å vurdere om Skolefilmutvalget skulle anbefale den til bruk i skolen… Vel, så vidt jeg husker hoppet vi ganske glatt over. Heldigvis. Indirekte en årsak til at den ikke dukket opp på kino tror jeg. Er ikke spesielt fan av JFK heller, men den er passabel, og ørlite grann mer spennende!

    september 9, 2005, kl. 16:58

  6. sharkbait

    Vet ikke helt hvorfor du tror Thirteen Days gikk rett på video i Norge, gbang. Kinopremieren var 2. mars, 2001.

    oktober 11, 2005, kl. 10:01

  7. amaretto-mudslide

    Wondrous blog. Your site was very pleasing and I
    will go back again! I like surfing the net for blogs
    as good as yours.
    I was in love with your lawsuit cash advance blog site.

    februar 2, 2006, kl. 12:31

Legg igjen en kommentar

