Nå enda mer inkonsekvent

(Amelie + Fight club + syre) + Japan = Kamikaze Girls. Dessuten: ubrukte sjekketriks.

(Skien kommuneII-Sandberg Supersonics 4-2)

FILMER SETT SIDEN SIST:

BEST IN SHOW
Sporadisk morsom men episodisk hundeutstillingsfilm fra skuespillerne i Spinal Tap. All improvisasjon er ikke like morsom hwlw tiden, desverre.

KAMIKAZE GIRLS (a.k.a. Shimotsuma Story)
Jeg vet superlativene sitter løst her for tiden, men jeg bruker en god del tid på å planlegge livet mitt slik at jeg slipper å se bedritne filmer. Det dårligste jeg har sett på kino i år er War of the Worlds, på video er det vel den thailandske zombiefilmen Sars Wars. Jeg gambler likevel i blant på ting som ser annerledes ut, uten at alt er like bra. Men i blant har jeg virkelig flaks.

Hodet mitt har vært fylt med Land of the Dead og Battlestar Galactica i noen dager. Når du kan lukke øynene og tydelig se hele scener fra noe du har sett EN gang, vet du at det var verdt det. Det var nesten slik at jeg måtte vente en stund før jeg våget meg på noe jeg hadde forventinger til. Jeg gikk med andre ord løs på Kamikaze girls med dårlig utgangspukt, og traileren fikk filmen til å se interessant, men ikke livsnødvendig ut. Kamikaze Girls (som ikke må forveksles med de mer lettkledde Suicide Girls) viste seg å være enda en av årets filmer du må se før du dauer, og ved siden av Strings er dette årets største overraskelse så langt.

Sjelden har en film vist klarere hvorfor jeg foretrekker asiatisk film framfor norsk. Nøkkelordet er STIL. Ikke i steden for(i hvert fall ikke alltid), men i tillegg til substans. Handlingen her er som tatt ut av en Berit Nesheim-film: En 17-år gammel byjente flytter/rømmer sammen med sin halvkriminelle pappa ut på landsbygda til farmor. Her blir hun kjent med, og etterhvert besteveninne med, ei brutal guttejente med dragning mot motorsykler (eller nærmere bestemt: Rosa blodmodifiserte scootere. Det er her stilen kommer inn).

Hadde dette vært en norsk film ville vi sett mye sol, litt forsiktig ungdommelig erotikk kanskje, og Bjørn Sundquist som pappaen. I steden får vi en blanding av Fight Club og Amelie. Handlingen er nøyaktig forklart over, men jeg nevnte kanskje ikke at vår kvinnlige hovedperson går i rokokko(aktige)-klær (tenk mange lag skjørt, kniplinger, kyser og broderier. Det er i det hele tatt mye brodering i denne filmen!) flyr opp i lufta når hun drømmer seg bort, spiller Pachinko (en japansk variant av den gamle knipsekassa, med mye større premier) som en proff, og vil på dekadent vis ikke gjøre annet enn å dø sakte. Stil.

Som Amelie og Fight Club er denne filmen fylt med hysteriske sidesprang underveis, understøttet av fine spesialeffekter. Vi får for eksempel en morsom variant av IKEA-gagen fra Fight Club.

Dette er rett og slett den ultimate veninnefilmen. Pappaen er eneste mannlige hovedrolle. Det er ikke noen sex eller exploitation-elementer overhodet, dette til tross for at jentene sloss så blodet spruter,og det spyes og maltrakteres. Det er ingen som blir støtt av det, for dette er egentlig en Berit Nesheim-film, ikke sant, bare med litt Japansk galskap (selvfølgelig basert på en Manga).

Kamikaze Girls er morsom som the Life Aquatic, syk som Fight Club, rørende som
Ping Pongog søt som Amelie. Og denne har faktisk et visst kommersielt potensiale. Ikke det at den noen gang kommer hit, selvfølgelig. Men jeg tror det er et marked for Fight Club for fjortiser.

Fru Ut har fått en ny absolutt favorittfilm for 2005 og Anne, hvis du er i nabolaget MÅ du se denne. Jeg kan bare si meg enig; det er bare The Life Aquatic som muligens er morsommere hittil i 2005. Og jeg tror ikke det er noe på gang som kan toppe disse to. Jeg har i hvert fall sett årets beste nedskalling med løpefart!

Kamikaze Girls Trailer her! Det er ikke noe å lure på en gang.

_________________________

FRED «Love Doctor» UTs TILFELDIGE LILLE GUIDE TIL FINE FILMER FOR FØRSTE STEVNEMØTE (I parentes må det bemerkes at jeg kun har skikkelig sjekket opp en eneste kvinne i hele mitt liv, riktignok er hun fortsatt kona mi, men likevel. Ikke har jeg sjekket opp noen menn heller, for de som lurte. Så all praktisk benyttelse av disse er på eget ansvar. Og jeg tenker ikke særlig mye når jeg lager disse listene, så kommentarer og forslag er en fin ting. Skal du få en partner av en viss klasse bør de like disse. Ideen er kvalitetsfilm med innslag av kjærlighet og/eller sentimentalitet som skal vise deg fram som den litt følsomme filmgeeken du er.)

Kamikaze Girls
Moulin Rouge
The Princess Bride
Crouching Tiger, Hidden Dragon
Strings
Fly Me to Polaris
Amelie
Casablanca
Singing in the Rain
2046

VELDIG DÅRLIGE FØRSTE DATE-FILMER

Urutsokisoji – Legend of the Overfiend (VERDENS DÅRLIGSTE SJEKKEFILM! Ikke bare er dette en Anime av like dårlig kvalitet som Pokemon, men det er en Hentai også, så den inneholder tentakkelvoldtekter, cumshots og nærbilder av rumpene til små mangapiker helt ned i førskolealder. Jeg blir ikke lett satt ut, men denne så jeg ikke ferdig. Her har du mulighet til å avsløre deg selv som Pervo, Nerd OG totalt uten smak SAMTIDIG! Verre blir det neppe.)

I spit on Your Grave
Cannibal Holocaust
Tetsuo – The Iron Man
Peeping Tom
Baise – Moi
Crash (eller det meste annet av Cronenberg)
Hva som helst av Russ Meyer
Nonhosonno
Meet the Feebles
Happiness
Absolutt ALT av Dario Argento. Hvis du får med deg noen hjem etter å ha sett f.eks
The Card Player har du gjort et dristig valg!
Olsenbanden JR. på Rocker’n

Forslag og/eller erfaringer på dette området, folkens? I praksis har vel ikke valg av film nødvendigvis så mye å si. Mitt første stevnemøte med Fred Ut fant sted på Lundetangen Kino, på Groundhog Day.

5 responses

  1. gbang

    In the Mood for Love er jo den ultimate datefilmen -forutsatt at vedkommende liker asiatisk film da (og hva er det å ikke like?).
    Ellers er jeg veldig fornøyd med at du velger Casablanca også, men Amelie blir kanskje et litt for opplagt valg (her skal det sjekkes!).
    Om du har tid og lyst har vi nettopp opprettet et forum på ://gjemmestedet:\\ – det finner du her.
    Vi trenger flere medlemmer for å få diskusjonene i gang så det er bare å begynne! Dine lister over filmer å se før man dauer osv… passer som knot i fose (eller noe sånn…)

    september 2, 2005, kl. 09:18

  2. Fred Ut

    In the Mood for Love har jeg faktisk ikke sett! Men jeg vet nok om den til å vite at den hører hjemme her. Enig i at Amelie er lettvint, men det er tross alt en veldig, veldig bra film. Ellers ser jeg for meg mer uærlige sjekkemetoder. Hvis man ser den japanske versjonen av Dark Water er det stor mulighet for at den du har med deg på kino havner på fanget ditt i de siste ti minuttene før rulleteksten.

    Slenger gjerne innom forumet i blant, og stjel så mye dere bare vil herfra hvis det kan sette fart i ting.

    september 2, 2005, kl. 14:07

  3. Anonymous

    Litt kul videosnutt. Jenter som slåss så blodet renner er litt OK å se på. Sjelden å se jenter som kan slåss ordntlig på film.

    september 3, 2005, kl. 21:00

  4. Anonymous

    jeg var nerrafor i helga, men foreldre m/båt ble prioritert. ser den gjerne neste gang. traileren var lovende og tonje tar sjelden feil:)

    jeg så fyra nyanser brunt forrige uke, et must for alle

    anne

    september 5, 2005, kl. 10:13

  5. Fru Ut

    Bare å komme innom! Jeg tar den gjerne i reprise!

    september 7, 2005, kl. 08:03

Legg igjen en kommentar

