Nå enda mer inkonsekvent

Last ned filmer du må se før du dauer! Gratis! Lovlig!

FILMER SETT SIDEN SIST: Ingen, men jeg drømte om zombier i natt.

Det finnes faktisk en god del bra filmer som av forskjellige grunner ingen har rettighetene til, i hvert fall i USA. The Internet Archive er en nettside som arkiverer forskjellige ting de mener har historisk interesse, også spillefilmer. Og en del veldig spennende ting ligger her for alle som vil ha. Under finner du linker til filmer du må se før du dauer. Last ned og kos deg.

BEAT THE DEVIL
John Houston regisserte denne, og blant skuespillerne Humprey Bogart, Peter Lorre og Gina Lollobrigida. Denne har jeg ikke sett, men Bogey og Lorre sammen garanterer bortimot at dette er bra. Et par andre små filmer de spiller i sammen: Malteserfalken og Casablanca. En liten sjekk på IMDB viser at Bogart ikke likte denne i det hele tatt, men den har sine fans. Jeg har den putrende i bakgrunnen mens jeg skriver dette.

CHARLIE CHAPLIN FESTIVAL
En samling kortfilmer med den lille hjulbente.

CARNIVAL OF SOULS
En av tre STORE klassikere i svart/hvitt fra 60-tallet, sammen med Psycho og Night of the Living Dead. En dame overlever en bilulykke, men Ser Døde Mennesker ™ etterpå. Vakker og småskummel film. Anbefales på det sterkeste.

CHARADE
Audrey Hepburn og Cary Grant i Hitchcock-aktig thrillerkomedie. Langt oppe på IMDBs liste overde 250 beste filmene noensinne. En annen av Grants best likte filmer, His Girl Friday, kan også lastes ned.

DR. CALIGARIS KABINETT
Den første skrekkfilmen. Gammel traver på landets filmklubber.

DRESSED TO KILL
Basil Rathbone i en av hans mange filmer som Sherlock Holmes.

THE KILLER SHREWS
Ganske kul skrekkfilm om store stygge gnagere, spilt av kamuflerte Collier. Det er fiin billig skrekk og sf å finne her. Se for eksempel the Last Woman on Earth, eller The wasp Woman.

NIGHT OF THE LIVING DEAD
Ingen som leser Fred Ut, sønn kan påstå at de aldri har hørt om denne. Den første moderne zombiefilmen, og fortsatt en av de beste. Se for øvrig gårsdagens post.

PANORAMA EPHEMERA
Spennende studentfilm der biter av gamle industri-, reklame- og dokumentarfilmer klippes sammen til et bilde av Amerika. Denne skal jeg definitivt laste ned, jeg liker slikt.

REEFER MADNESS
Klassisk kultfilm om farene ved å røyke hasj. Jeg anmeldte denne i våres og måtte inrømme at den skuffet meg, men det er mange som liker den så jeg nevner den likevel. Sex madness ser i grunnen morsommere ut.

SANTA CLAUS CONQUERS THE MARTIANS
Au au au. Oh, smerte. Dette er min kandidat til tidenes dårligste film. Jeg klarte å se 25 minutter av denne før jeg ikke orket mer, nå kan alle prøve å slå den rekorden. Obs! Kan fremkalle kvalme, hjerneblødninger og plutselige suicidale depresjoner.

THE GENERAL
Buster Keaton kjører tog.

DER GOLEM
En av tidenes beste (og første) fantasy-filmer, og et absolutt møst for warhammer-fans. Stensrud, du har sett denne, ikke sant? Magisk.

UN CHIEN ANDALOU
Dali, Bunuel, en barberkniv og øyet til en ku.

Kos dere!

Legg igjen en kommentar

