Nå enda mer inkonsekvent

Spike Lever! V flytter seg! Hamlet snakker Mandarin! Fred Ut sløver’n!

FILMER SETT SIDEN SIST:

THE BIRD PEOPLE OF CHINA
Mange av favorittfilmene mine er chilloutfilmer; filmer du setter på for å slappe av når du har litt huepine på søndags formiddag. De må være stillferdige, vakre og ikke alt for dramatiske, men interessante nok til at du ikke sovner (selv om det ikke er til å unngå i blant, se gårsdagens post). The Bird People of China er en sånn film

En japansk forretningsmann blir sendt langt, langt inn i kina for å sjekke ut mulighetene for gruvedrift i en veldig bortgjemt landsby du bare kan nå via elveflåte trukket av skilpadder. Med seg får han en halvpsykotisk Yakusa-gangster som skal sørge for at alt går ordentlig for seg. I den bortgjemte landsbyen tror folk de kan fly. Og det er vel egentlig det hele. Miike gjør Local Hero

En ting som alltid overrasker meg når jeg ser en film av Takashi Miike er hvor teknisk godt utført de er, med tanke på at fyren gjerne skviser ut 4-5 filmer i året. Dessuten er det utrolig at den samme fyren som lagde Ichi the Killer kan lage en film som denne. Ikke alt Miike har begått kan svelges av alle, og min favoritt vil for alltid være den forskrudde the Happiness of the Katakuris, men denne var også bra.

SINGIN’ IN THE RAIN (med kommentarspor denne gangen)
Som demonstrerer at Hollywoodfilm KAN være verdt å se før du dauer. Gene Kelly og Donald O’Connor danser som Jet Li slåss i denne. Og den er genuint morsom også.

THE LAST MAN ON EARTH
Vincent Price spiller i en filmatisering av (St.) Richard Mathesons klassiker I am Legend. Denne filmen har ikke noe godt rykte, men jeg syntes den fanget boka (en av mine personlige favoritter) veldig godt.Filmen er svart som natta, og har tydelig lånt fra Night of the Living dead (som igjen er inspirert av I am Legend). En liten perle for de som ønsker å utforske zombiefilmens røtter, selv om de liksom er vampyrer, de som vandrer gatelangs her.

Og hvis noen skulle være i tvil: jeg er alene hjemme i helgen.

Et par interessante ting har dukket opp på AICN (www.aintitcool.com)i løpet av helga. For det første er V for Vendetta utsatt fra November til Mars. Juryen er fortsatt ute på om dette er et godt eller et dårlig tegn.

Dessuten tyder mye på at en SPIKE THE VAMPIRE tv-film er på trappene fra folkene bak Buffy, i hvert fall hvis man skal tro verdens største Joss Whedon-hore, Hercules the Strong: http://www.aintitcool.com/display.cgi?id=21052
Hva sier du, Anne? Klar for litt Spike?

Borte på http://www.kungfucinema.com/2005/072001.htm
Kan du lese om et av Yuen Woo-Pings mange prosjekter, en kinesisk Hamlet! Jeg er klar, jeg må bare se Kurosawas japanske Hamlet først, har den på DVD.

Her er noen nye klipp fra Harry Potter 4, med slitsom TVmann som snakker oppå.
http://extratv.warnerbros.com/v2/news/0805/12/3/video.html


10 EKSEMPLER PÅ FILMER MAN KAN SLAPPE AV MED FØR MAN
(eller teknisk sett samtidig med at man sakte)DAUER

01) Local Hero: Noen vil bygge oljeraffineri i Skottland, men det er altfor pent der.
02) 2001: My god…It’s full of stars! Mulig noen synes soundtracket bråker for mye.
03) The Princess Bride – Nemis etternavn kommer herfra. Og søtere blir det ikke.
04) Ghost Dog – Verdens fredeligste actionfilm
05) The Straight Story – Historien om en mann og grassklipperen sin.
06) Princess D – Søtt kinesisk drama.
07) The Man who wasn’t there/the Big Lebowski -Cohenbrødrene er fine å slappe av til.
08) Once Upon A Time in the West – Litt for dramatisk, men den har behagelig tempo.
09) Mikrokosmos/Winged Migration/Latcho Drom/Baraka eller andre filmer uten handling.
10) Dune – Jeg liker Dune, men jeg sovner ALLTID ¨når jeg ser den.

6 responses

  1. gbang

    Det er en hårfin balansegang mellom disse og filmer som er så slappe at man dauer. Tarkovskji og Angelopoulos faller meg øyeblikkelig inn, eller Tsai Ming-liang. De er ofte så drøye (i hvert fall de to siste) at, selv om de fleste kan være enige om at dette er store kunstverk, det er de færreste som kan sitte stille gjennom hele filmene deres og fortsatt ha en god opplevelse.

    august 21, 2005, kl. 17:00

  2. Fred Ut

    Helt enig. Det må skje NOE i en film, men det trenger ikke alltid være bråkete og/eller blodig. Selv om det også kan være fint. Tsai Ming-liang har jeg ikke sett noe av, men jeg har vært nysgjerrig på Goodbye Dragon Inn. Har du sett den?

    august 21, 2005, kl. 17:19

  3. gbang

    Jeg har sett den. På Oslo Internasjonale i forfjor. Jeg gikk før den var slutt. Fin stemning, men det skjer ingenting i filmen. Ingen overraskelser, kun stemning og det er ikke nok for min del.

    august 22, 2005, kl. 09:21

  4. Anonymous

    Jeg blir alltid overrasket at du tar med Local Hero over filmer som man bør se…Jeg blir ikke overrasket hvis den kommer som onsdagsfilmen på TvNorge….

    H@@kon

    august 22, 2005, kl. 10:51

  5. Fred Ut

    Onsdagsfilmene på TVNorge er vel ofte produsert direkte for TV, men første gang jeg så Local Hero gikk den en lørdags formiddag på svensk TV. Hvis du betaler mer enn femti spenn for den på DVD har du blitt snytt. Men filmen blir ikke dårligere av den grunn. Det går mye fint blant skrotet på f.eks Showtime også, og på TCM er det mer snadder enn søppel.

    Eller mente du rett og slett at Local Hero er DÅRLIG? Dette er i så fall kjetteri, og du risikerer å brenne hvis du ikke argumenterer skikkelig 🙂

    august 22, 2005, kl. 14:04

  6. Anonymous

    litt angst for konsepte med » vi tyner en serie enda litt mer – selv om det ikke er bra», men vet jo aldri. spike kan bli bra…

    anne

    august 23, 2005, kl. 15:43

Legg igjen en kommentar

