Nå enda mer inkonsekvent

Bare sånn for å komme ajour

FILMER SETT SIDEN SIST:

MARTIAL ARTS OF SHAOLIN
Jeg trodde jeg hadde sett alle de beste av Jet Lis filmer, men her var en jeg hadde gått glipp av. Den er regissert av Lau Kar-Leung (36th Chamber of Shaolin, Drunken Monkey), og er fra 1986, så det er en ung Jet uten vaiere og cgi vi møter her. Han spille er en Shaolin-munk som stikker av fra klosteret for å drepe en slem adelsmann som…vel, ingen bryr seg vel særlig om handlingens detaljer. Her er nydelig fotografering, et helt ok plot, humor som ikke er så aller verst, og muligens den tøffeste bakkebaserte kung fu-en jeg har sett noen gang. For en sjelden gangs skyld får Jet vist hvordan han ble flerfoldig verdensmester i wushu (en slags oppvisningskampsport med elementer fra frittstående turn). Vel er Tony Jaa den nye Bruce Lee, men det er sjelden å se noen danse kung fu så flott som Jet Li gjør her. Anbefales skikkelig for de som liker sånt.

THE INCREDIBLES
Jeg rekker ikke alt, jeg heller. Er det noen andre der ute som ikke har sett denne? Få ut fingeren dere også. Mange har kalt denne tidenes beste superheltfilm, og den er helt oppi der. Teknisk er det selvfølgelig brilliant, enda et skritt nærmere fotorealistisk dataanimasjon (Pixar har påstått at de kan lage fotorealisme, men at det er uinteressant). Jeg synes kanskje …Nemo var en neselengde morsommere og mer rørende, men likevel; helvete fryser over og Odd vinner Champion’s League før amerikansk animasjon (og film i det hele tatt) stabiliserer seg på dette nivået.

JAM FILMS
Tøff samling med sju kortfilmer fra Japanske regissører, bla.a Ryuhei Kitamura (litt stolt over at jeg kan stave navnet hans uten å slå det opp) som bla.a. lagde Versus og Azumi. Tar for lang tid å skrive utfyllende om alle filmene, men alle var verdt å se, og «Justice» (Av Isao Yukisada, som er mest kjent for «Crying out Love at the centre of the World) er dritbra. Den handler om en japansk skoleklasse (gutter, videregående omtrent) en gang etter andre verdenskrig som undervises i villkårene for Japans overgivelse. Ikke alle elevene er like interessert. En nede i hjørnet fører statistikk over hvor ofte jentene som har gym ute på plassen retter på shortsen. Dette høres selvfølgelig ikke veldig spennende ut, men som alltid er det framføringen, ikke bare teksten, som teller. Jeg har kjøpt Jam Films 2 også, så mere kort japansk senere.

________________

AKKURAT LEST:

Jane Espenson (Red) – Finding Serenity
Morsom artikkelsamling om Firefly. De morsomste artikkelene er ganske kritiske. Og sammenligningen av Firefly og Enterprise, der de to mannskapene havner på hverandres skip, er hysterisk. Anbefales fans.

Laurent Bouzerau (Red) – Star Wars, the annotated screenplays (Episode IV-VI)
De klassiske SW-filmene i manusform, med fotnoter om hvordan handlingen forandret seg fra utkast til utkast. Ok, men ikke så kult som det kunne vært. Som George Lucas selv, litt tørt, i blant artig.

________________

FRED UTs årntlie KUNG FU – FILMER DU MÅ SE FØR DU DAUER
(wuxia er ikke inkludert, så ingen Hero, Swordsman, Flying daggers etc.)

1) Once upon a time in China I
2) Once upon a time in China II
3) Iron Monkey
4) Kung Fu Hustle
5) Wing Chun
6) Five Venoms
7) Martial Arts of Shaolin
8) the Street Fighter
9) Drunken Master 2 (a.k.a. Legend of Drunken Master)
10)Enter the Dragon

Ok, får ta Wuxia også,da.

1) Hero
2) Crouching Tiger, Hidden Dragon
3) House of Flying Daggers
4) Chinese Ghost story
5) Swordsman 2
6) (New) Dragon Inn
7) Chinese Ghost Story
8) Swordsman
9) The Bride With White Hair
10)Legend of Zu
11)The Magic Blade
12)Come Drink With Mw
13)Zu: Warriors from Magic Mountain
14)The East is Red
15)The Stormriders

5 responses

  1. Anonymous

    litt mer vampyrfilm folkens..

    karen og jeg så blade trinity (3) her om dagen, og bør dere se den?

    Ja, dersom dere liker filmer som er så dårlig at de blir morsomme… Dvs dårlig historie, dårlig replikker, dårlige skuespillere (wesley, det blir ikke bra selv om du står helt stille og ser morsk ut med solbriller på!), pac-man vampyrer med store kjever og en übervampyr som ser ut som en avdanka boybandstjerne, og slik kunne jeg fortsatt en stund… Men morsom var den, selv om det trolig er en utilsiktet effekt.

    anne

    august 6, 2005, kl. 12:25

  2. Fred Ut

    Hoho. Tenker jeg holder meg til Jesus Christ:Vampire hunter

    http://www.odessafilmworks.com/jcvh/

    august 6, 2005, kl. 18:02

  3. Anonymous

    heisann igjen.
    av filmer herfra kan jeg anbefale en oscarvinner kalt harvey krumpet. det er en animasjonfilm.
    av andre filmer så kommer det snart en film med kremen av australske skuespillere (les cate blanchett, ikke nicole kidman), som jeg tror skal hete fish, den skal jeg se.
    her er en link til en annen filmprogram side, http://www.sbs.com.au/movieshow/ han som anbefaler dvd’er er faktisk ganske god.
    elin

    august 7, 2005, kl. 11:36

  4. Fred Ut

    7. plass skal være Chinese Ghost Story 2, og så skal det være Come Drink With mE. Som norsklærer liker jeg ikke å rette skrivefeil på fritiden, særlig ikke mine egne, men det får være måte på.

    august 7, 2005, kl. 18:38

  5. gbang

    The Incredibles var helt klart en av fjorårets aller aller beste filmer (i alle genre). Legg merke til kameraets bevegelser, lyd, og lys. Alt er gjort så tett opp til en realfilm (dvs. action) som mulig, men karakterene er karikaturer. Og for en samfunnskritikk i en superheltfilm: «Å si at alle er supre er det samme som å si at ingen er det!» Sjennnnialt spør du meg! Perfekt utførelse og oppfinnsom tematikk. Kos og alvor i skjønn forening.

    august 8, 2005, kl. 06:44

Legg igjen en kommentar

