Nå enda mer inkonsekvent

Litt forskjellig

FILMER SETT SIDEN SIST:

Musafir (fram til pausen)
Fru ut syntes vel ikke akkurat det var et mesterverk, men jeg kan ikke annet enn å ha det moro når jeg ser denne.Og Sanjay Dutt ruler, som tidligere nevnt.

Winged Migration (20 min.)
Ut jr. kjedet seg i dag, så jeg rigget opp projektoren og satte på denne. Han er drøyt halvannet år, og dette er første gang han forsøkte å se film, selv om han satt på pappas fang mens Dawn of the Dead (originalen) rullet over skjermen når han var to måneder. Det var jo viktig å gi gutten en god start. Hehehe. Winged Migration var helt topp i tjue minutter, da begynte han å mase om Dyrene i Afrika igjen. Men det blir nok ikke siste gang vi ser film sammen.

Videodrome
Et av mange stygge hull i oppveksten min var at jeg aldri fikk rotet meg til å se denne, men i går kveld gikk den på Showtime (som jeg blir mer og mer imponert over), så da fikk jeg enda en mulighet. Første halvdel er klassisk Cronenberg, men det hele koker liksom ut i ingenting mot slutten. Hva er vitsen med (SPOILER) å bruke en time på å sette opp et så fascinerende konsept, bare for så å la alle hovedpersonene drepe hverandre (nesten) uten mål og mening? Effekter (Av St. Rick Baker), musikk og rollebesetning (særlig James Woods med hår for en gangs skyld og Debbie Harry) er det lite å si på. Interessant liten film, et hvileskjær fra Cronenberg, som var på vei inn i sin mest kommerse periode (akkurat ferdig med Scanners, de to neste filmene hans var Dead Zone og Fluen).

En pilegrimsferd til Platekompaniet i Porsgrunn igjen i dag, og jeg slutter aldri å la meg imponere over hvor billig de greier å selge film. Jeg burde egentlig skaffe meg sponsing derfra, som skryter av dem så ofte, men se på hva de hadde for 60 spenn stykket i Porsgrunn:

Lagaan, Fulltime Killer, Evil Dead 2, Army of Darkness, The Twilight Samurai, Rear Window, An American in Paris, High Society, King Kong (1933 selvfølgelig)…

Kjøp i det minste Lagaan der, folkens. Den har et teit norsk navn jeg ikke husker en gang, men noen som jobber der vet sikkert hvilken film jeg mener (Indisk, oscarkandidat, cricket, landsbyidiot som liker å slå på tromme… dne er ikke til å ta feil av). Dessuten hadde de Riget 1+2 til 200.- til sammen. Men det er nok tomt for den i Porsgrunn innen du når dit. kjøp Lagaan i steden.

Ok, Batman om en time.


I tilfeldig rekkefølge: Noen Regissører med rare hangups du må bli kjent med før du dauer (har ikke tid til å gjøre research i dag, så her mangler det mange):

1) David Cronenberg (Ekstra kroppsåpninger, rar sex etc.)
2) David Lynch (Dverger, kaffe, femtitallet etc.)
3) Dario Argento (Seigpining av vakre kvinner, særlig hans egne døtre,kjærester etc.)
4) John Woo (Slow motion, duer, fyrverkeri etc.)
5) Russ Meyer (Pupper, pupper og atter pupper)
6) Oliver Stone (Indianere)
7) Sam Raimi (Bruce Campbell)
8) Hayao Myiazaki (Småjenter, ikke på langt nær så ille som det høres ut)
9) Tim Burton (Fugleskremsler, flaggermus og alt annet Gother liker)

Styr Unna (for eksempel):

1) Larry Clark (unger som har sex, akkurat like ille som det høres ut)
2) Uwe Boll (dataspill)
3) Michael Bay (Eksplosjoner)
4) Mel Gibson (Ønsket om å bli helgen)

2 responses

  1. gbang

    Videdrome er en viktig, merkelig og mektig film. Sam Raimi med hangup på Bruce Campbell var fornøyelig. Ellers savner jeg Wong Kar-Wai på listen over hangups: Slow-motion, sigarettrøyk. Eller asiatisk skrekk: bleke kvinner som blir skikkelig skumle når de grer håret foran ansiktet (begynner å bli litt lei akkurat det…)
    Jeg har hatt skikkelig trøbbel med blogger.com i hele dag og lurte egentlig på om du har merket det samme. Nå er også forsiden min borte vekk! Jeg gir opp å poste noe fornuftig i dag og håper problemet løser seg av seg selv. Pokker!

    juli 15, 2005, kl. 16:14

  2. Fred Ut

    Har ikke merket noe spes. med blogger, men jeg har hatt nettverkstrøbbel innimellom, så det er ikke sikkert jeg ville ha merket det.

    Wong Kar-Wai var en klar forglemmelse. Hvis ikke du har sett den bør du se Chinese Odyssee 2002, der har de mye moro med stilen hans, og voiecover er vel hans aller største hangup. Ellers tenkte jeg på Sergio Leone (Ekstremnærbilder, støv…), Lars Von Trier (Se Dario Argento, bortsett fra at han ikke bruker familiemedlemmer og i blant plager menn også, som i De fæm Benspend), John Waters (Transvestitter, pastellfarger), en kan holde på lenge med dette her…

    juli 16, 2005, kl. 08:37

Legg igjen en kommentar

