Nå enda mer inkonsekvent

2005:Status til nå.

FILMER SETT SIDEN SIST:

SIN CITY
———-
Åh søte zombiejesus på motorsykkel, hvor skal man begynne? La meg rett og slett si at den er veldig bra. Og hvis du har lest tegneseriene så har du sett filmen. Jeg er stor Frank Miller-fan, men har aldri vært noen stor fan av Sin City, siden jeg liker å LESE tegneserier, mens Sin City ofte kan være bare bilder på side etter side. Men som film? Nydelig, rett og slett nydelig. Er det et tegn på at jeg ser for mye film når dette er den ANDRE filmen jeg ser der noen med all mulig tydelighet får balla sine røsket av?

THE EYE 2
———–
Bedre enn jeg ventet, særlig takket være en god jobb fra hovedrolleinnehaver Shu Qi (som noen av dere kanskje har sett i The Transporter) og et par morsomme scener der hopping fra hustak spiller en rolle. Alt i alt er ikke dette noen skummel film i det hele tatt, men selv om den har lite til felles med del en har den beholdt tanken om at det er lov å ha en brukbar story i skrekkfilmer også.

Battlestar Galactica [nyversjonen]- the Miniseries
————
Jeg skrøt hemningsløst av første episode av den vanlige TV-serien tidligere i år. Dette er altså miniserien som starter hele greia, og jeg kan godt skryte litt av denne også, selv om alt jeg står ved alt jeg sa da. Vi er nok ikke helt i Firefly/B5 – territorium her ennå, men dette kan godt forandre seg etterhvert. Aldri har en sf-serie sett så DYR ut, og aldri har det vært laget noe som har så stor sjanse på kommersiell suksess. Nå må norske kanaler komme på banen og få kjøpt opp denne. Sesong to begynner i statene denne uka.

Det er på tide å slå plenen, men siden jeg postet en «Best of 2005 til nå» – liste borte på AICN, så kan jeg like godt legge den ut her også. Denne lista består av filmer som har blitt sluppet enten på Kino eller på video i Norge i 2005:

1) Sin City,
2) Strings,
3) Night Watch
4) Kung Fu Hustle,
5) Star Wars ep. III,
6) Layer Cake
7) Lars Von Triers fem benspænd og American Splendour
9) Team America,
10)Steamboy,
11)Appleseed

Mulig Eternal sunshine in a Spotless mind skulle vært med her også, men jeg tror den gikk på kino i fjor enkelte steder.

11 responses

  1. gbang

    Hvor i all verden har du sett Night Watch, Appleseed og Layer Cake i Norge? Jeg kan ikke se at de har gått hverken på kino eller sluppet på DVD. Og ingen festivaler har vist dem i år heller så hmmmm… Den riktige tittelen er også American Splendor. Evig solskinn i et plettfritt sinn gikk på kino i fjor ja, men DVD’en kom i år. Sørgelig nok er det altfor mange som har blitt lurt av Sin City

    juli 11, 2005, kl. 10:09

  2. gbang

    Og mens jeg er i gang: Strings er vel heller ikke å få tak i i noen form i Norge. Ennå.

    juli 11, 2005, kl. 10:10

  3. Anonymous

    vel, jeg føler meg utafor.
    har bare sett to av filmene på lista…
    anne

    og gbang; morsom side

    juli 11, 2005, kl. 17:29

  4. Fred Ut

    gbang, du har helt rett. For å sitere Gary Larson: «Ok, det var sent og jeg var trøtt.» Det var ikke meningen å hevde at jeg har sett disse filmene på Kino,eller i norske versjoner. Slik lista står kan den tolkes dithen.

    Hvis vi derimot sier (slik jeg tenkte, men ikke skrev) at dette er en foreløpig liste over de beste filmene jeg har sett som hører til det norske filmårer 2005 forsvarer Night Watch, Strings og Layer Cake sine respektive plasser på lista fordi de vil komme ut i Norge i løpet av 2005 (Kikker du en uke eller to tilbake i denne bloggen vil du finne foreløpige datoer også. Layer Cake står oppført uten dato foreløpig, men siden den ble nevnt ved navn på en av listene jeg sjekket da jeg lagde oversikten, tok jeg den med). Da burde jeg i nøyaktighetens navn fjerne Appleseed, som jeg ikke har noe grunnlag for å si om dukker opp i Norge på noe tidspunkt. Den Engelske DVDen er tilgjengelig på EBgames i Porsgrunn, det holder kanskje? 🙂

    Når det gjelder å «la seg lure» av Sin City skjønner jeg faktisk ikke hvorfor den har fått så voldsomt bra anmeldelser her på berget; jeg for min del elsket den hemningsløst fordi jeg har et forhold til Frank Millers tegneserier som strekker seg tilbake til slutten av 80-tallet, da Dark Knight Returns kom på norsk. Jeg digger stilen og humoren hans. Han som var med meg på kino var mer nøytral, jeg tror hans reaksjon vil representere flertallets.

    Og fin blogg, forresten. Er det enda flere av oss?

    juli 11, 2005, kl. 21:06

  5. gbang

    Hepp! Det er ikke så mange som blogger om film i Norge tror jeg, og de to andre jeg har funnet (bortsett fra deg) skriver på engelsk (av en eller annen uforståelig grunn). Jeg lider noen ganger av trøtthetsfølelsen og vet hvordan det er 🙂 Hvor har du fått tak i Night Watch? Den er jeg skikkelig hypp på å se (helst før den kommer på kino he he he). Om du er hypp på å lese en «bitende» kritikk av Sin City kan du jo lese min? Jeg har også et godt og sterkt forhold til Millers Batman-revitalisering, men synes kanskje Sin City ble for mye til å fungere som film. Jeg har forresten fra relativt sikre kilder at du ikke vil få se Layer Cake på norske kinoer dessverre.
    Morsomt å lese bloggen din og. Fant en del sammenfallende interesser.

    juli 11, 2005, kl. 22:57

  6. Fred Ut

    Jeg leste anmeldelsen din, og vi er rett og slett bare uenige i konklusjonene våre. Jeg syntes blant annet at humoren du savnet i aller høyeste grad vat til stede. Night Watch kan skaffes her, del to (av totalt tre? seks?)kommer ut i Russland i løpet av sommeren.

    http://www.russiandvd.com/store/product.asp?sku=35108&genreid=&genresubid=

    Vær obs på at tekstingen kan virke forvirrende innimellom, men filmen er så tøff at det er verdt det.

    juli 12, 2005, kl. 07:50

  7. gbang

    Jeg tror det bare er tre deler. Du kan se en stoooor trailer til del 2 her.
    Tror og håper jeg fant en annen unevnelig måte å få sett eneren på.

    juli 12, 2005, kl. 12:30

  8. Fred Ut

    Night watch er basert på en serie bøker, enten tre eller fire, Night Watch, Day Watch og 1-2 til. Men en fyr på AICN mente at vi med Night Watch 2, som altså kommer i løpet av sommeren i Russlannd, fortsatt befinner oss i den første boka. Antar at alt dette blir klarere i løpet av høsten.

    juli 12, 2005, kl. 17:47

  9. gbang

    Ok. He he he. Da vet du mer enn meg. Mener å ha lest et sted at det kun blir tre filmer. Lurer på om det ikke var på twitchfilm.net kanskje?

    juli 12, 2005, kl. 20:20

  10. frap-puccno

    Fine blog. I found your site suitable for another
    visit! And when I’m able to surf the web, I look for
    blogs as great as your work.
    In an efford of finding the right info, check for my instant cash advance blog site.

    februar 1, 2006, kl. 11:03

  11. Tilbaketråkk: Filmer siden Sist: Metall eller Plastikk? « Fred Ut, Sønn

Legg igjen en kommentar

