Nå enda mer inkonsekvent

Sars Wars og andre forsøk på å være morsomme.

FILMER SETT SIDEN SIST:

SARS WARS
Skuffende thailandsk zombiekomedie som er millemetre fra å bikke over til å være skikkelig morsom,men hver gang jeg var på nippet til å humre litt eller la meg engasjere er det en eller annen som tryner i noe gørr, mister buksa eller lager en «morsom» grimase. Sjelden jeg dupper av mens det flyr innvoller over stueveggen min, men det var nære på denne gangen. Se Shaun of the Dead, Braindead, Versus eller Bio-Zombie i steden

Asiatisk humor er i det hele tatt vanskelig å importere hit. Særlig kineserne er så glad i kjønnsforvirring, slapstick og Benny Hill-aktig mannsjåvinisme at vi som er ferdig med puberteten sjelden får noe ut av det. Det går greit med kung fu – filmer med bøttehumor innimellom, men rene komedier fra kina blir ofte for drøyt.

Jeg har ikke sett så mange komedier fra Japan, India Korea eller Thailand, men inntrykket mitt er at dette maset med å være morsomme HVERT ENESTE SEKUND er noe som finnes innbakt i kulturen til de andre store filmnasjonene i Asia også. En kan i hvert fall ikke regne med å le av en hvilken som helst komedie i Asia heller. Ikke at jeg husker sist jeg lo lenge og sammenhengende av en norsk komedie, det må ha vært Eggs for 10 år siden.

Men noen ganger funker det i hvert fall med kinesisk humor, sånn som i Kung Fu Hustle, som jeg skrøt av her i begynnelsen av April.

Dagbladets journalist var heldig og trillet en sekser på den i dag, så kanskje folk går og ser den her i landet også. Som alle asiatiske komedier jeg har likt fungerer den fordi

A) den har et (lite) hjerte bak all galskapen, og

B) fordi Stephen Chow prøver så innmari hardt på å få deg til å flire at du må gi deg.

Du finner noen andre det er verdt å se nederst.

______

Et par trailere som er verdt å merke seg har dukket opp de siste dagene:

Tom-Yum Goong (Tony «Ong-Bak» Jaas siste, bruker laaang tid på å laste ned)
http://www.tomyumgoongmovie.com/html/trailer/teaser2_qt_large.asp

MirrorMask (Dave McKean, Neil Gaiman – Dette er den første traileren som ligner manuset jeg leste)
http://movies.yahoo.com/feature/mirrormask.html

LAND OF THE DEAD / ROMERO TRIBUTE!LAND OF THE DEAD / ROMERO TRIBUTE!LAND OF THE DEAD / ROMERO TRIBUTE!LAND OF THE DEAD / ROMERO TRIBUTE!LAND OF THE DEAD / ROMERO TRIBUTE!LAND OF THE DEAD / ROMERO TRIBUTE!
http://www.landofthedeadmovie.net/media/lotd_george_romero_tribute_700k.mov

_________
EN VELDIG KORT LISTE OVER RENDYRKETE KOMEDIER FRA ASIA DET GÅR AN Å LE AV FØR DU DAUER

1) Attack the Gas Station (Sør-Korea)
2) Chinese Oddyssey 2002 (Hong Kong, anbefales hvis du har sett mange av filmene til Wong Kar-Wai)
3) My Left Eye sees Ghosts (Hong Kong)
4) Project A part II, Wing Chun, Fong Sai Yuk, Kung Fu Hustle, Shaolin Soccer etc.
(Men dette er «bare»kung fu-filmer med mer komedie enn gjennomsnittet)

2 responses

  1. Fred Ut

    (I parentes må jeg nesten bemerke at Fred Ut, Sønn hadde sin treff nummer 1000 i dag! Hipp hipp!)

    juni 16, 2005, kl. 20:47

  2. Anonymous

    hvem er dennne karen med hatt og lue på, han ligner litt på nissen i grunn. barnehelten avsløres… http://www.aftenposten.no/kul_und/film/article1061771.ece

    anne

    juni 17, 2005, kl. 13:42

Legg igjen en kommentar

