Nå enda mer inkonsekvent

V for Vendetta – en liten oppdatering

FILMER SETT SIDEN SIST: Blueberry (Det er sjelden jeg ser filmer jeg regner med er dårlige, men traileren til Blueberry, kombinert med at jeg er gammel fan av tegneserien, gjorde at jeg for en gangs skyld så en film jeg ikke regnet med å like. Men jeg tok feil. Filmen er konge, selv om det er mer spising av hallusinogener enn pistolskyting og Vincent Cassel er en litt blodfattig Mike Blueberry. Michael Madsen har ikke vært bedre siden Reservoir Dogs, og resten av mannskapet er i samme klasse. Så kan man diskutere om det psykedeliske klimakset «minner om en jævla skjermsparer» som en forumposter på http://www.imdb.com uttrykte det. Som Apokalypse Nå, 2001 og Running on Karma er dette en film som er noe helt annet den siste halvtimen enn den første. Anbefales.)

Litt om V for Vendetta. Alan Moore, som laget tegneserien, har tatt avstand fra filmproduksjonen og brutt samarbeidet med DC Comics, som også produserer filmen. Jeg regnet med at han hadde sett noe av filmen eller noe, men grunnen er rett og slett at produsenten sa på pressekonferansen som markerte starten på lanseringen av filmen at Alan Moore var entusiastisk til prosjektet. I virkeligheten hadde de ringt Moore for å få ham mer involvert i filmen, men han takket høflig nei. Detaljer her.

http://comicbookresources.com/columns/?column=13

Moore selger gjerne rettighetene til ting han har laget, han liker å tenke på tegneseriene som HANS, mens filmene kan andre føkke opp så mye de vil. Resultatet har jo også alltid sugd skikkelig i forhold til originalene (League of Extraordinary Gentlemen, from Hell, delvis Hellblazer). Dessuten hadde han lovet DC at han ville bryte med dem hvis det ble mer tull med dem. Alan Moore har altså ikke bare artig sveis (Han ligner litt på Cousin It i Addams Family), men prinsipper også, og vet å følge dem. Dessuten er han nyforlovet, ikke dårlig.

Poenget er at det ikke er selve FILMEN som er så dårlig at han synes han måtte uttale seg om den (det gidder han sjelden), og at det fortsatt er et håp om at den kan bli den første skikkelig bra filmen basert på en tegneserie av Alan Moore. Helt til noen er klare til å lage Watchmen med et skikkelig manus og Ringenes Herre-budsjett.

Ellers er det mye jobbing på skolen (overnattingstur) og hjemme (havegreier) for tiden, men jeg skal sannsynligvis se Scarface i sin helhet for første gang i kveld.

FILMER ALLE ANDRE SIER DU MÅ SE FØR DU DAUER MEN SOM JEG IKKE HAR FÅTT SETT ENNÅ:
Scarface, Whitnail & I, Himmel & Helvete, Dr. Caligaris Kabinett, Sunset Boulevard, men det er fler også, som jeg ikke kommer på for øyeblikket. Lager en del to på denne lista en annen gang.

Legg igjen en kommentar

