Nå enda mer inkonsekvent

Riiiise (sitat Arne sandstø?)….

FILMER SETT SIDEN SIST: Porco Rosso (Myiazaki igjen, finfin film om luftpirater i mellomkrigstida, med de kuleste flyscenene siden Top Gun. Etter å ha kranglet i to timer med pc-en tok det fem minutter før jeg gliste som en unge som nettop har smakt is for første gang.), Star Wars Episode II: Attack of the Clones, To episoder Firefly (Two by two…hands of blue…for noen skumle jævler. Jeg er midtveis på disk tre av fire og stigningen bare fortsetter! Hvordan KUNNE de legge ned denne serien? Jævler.)

Jeg har tradisjon for å kombinere Star Wars og 17. mai. De nye filmene har ofte hatt premiere rundt den tida, og jeg har i mange år skulket borgertoget for å snike meg hjem for å se film. Siden fru Ut og Ut jr. hadde en grillavtale fikk jeg det til i år også.

Og nå gleder jeg meg seriøst til Revenge of the Sith. Alt tyder på at Lucas og co har klart koblingen mellom episode III og IV fint, og at alt det tekniske blir flottere enn noen gang. Jeg er spoilet til godt over ørene, har lest masse anmeldelser samt den flotte 50 siders artikkelen i siste Empire, men vet at sammenhengen er alt. Tror ikke jeg får sett den i morgen (misunner alle folka i kø utafor Colosseum selv om de må tåle mobbing fra TV2-reportere og sånt), men jeg skal I hvert fall få sett den på fredag.

Jeg så altså Attack of the Clones i går, for femte gang eller noe sånt, og dette er en film det er morsomt å se med projektor og et skikkelig anlegg. Yoda er konge i denne, og selv om C3P0 er skikkelig irriterende og flørtingen mellom Hayden Christensen og den stadig mer avkledde Natalie Portman det flaueste noen har sluppet unna med i en storfilm siden Jar Jar Binks tråkket i banthabæsj, er den en helt grei Star Wars film. Men Revenge of the Sith, som mange mener er den beste back epp V og IV, ser mer enn helt grei ut. Og akkurat som i eliteserien for tiden er det de snille som taper. Bare at på film er sånt kult. Hr. Sjøstedt mente Odd burde bruke jedi-finta litt oftere («This is not the ball you’re looking for…»), kanskje det hadde funket.

I hvert fall: To dager igjen…

____

Filmblader du bør lese før du dauer (I prioritert rekkefølge): Empire, SFX, Total Film, Filmmagasinet, Hotdog, filmanmeldelsene i allmektige Fortean Times.

Legg igjen en kommentar

