Nå enda mer inkonsekvent

Galactica ruler. Også.

FILMER SETT SIDEN SIST: Throne of blood (Kurosawas versjon av Macbeth er selvfølgelig ikke noen dårlig film på noen som helst måte, men jeg må inrømme at jeg foretrekker Roman Polanskis mer tradisjonelle (og blodige) versjon. Hvis du har sett og diffet Kurosawas Kong Lear – Ran – må du se denne, siden begge er basert på Shakespeare og begge er delvis spilt inn i askehaugene under Fujifjellet med omtrent førti års mellomrom. Spøkelsene var kule, forresten), «33» (Battlestar Galactica episode 1.1.)

En behagelig hjemmedag, siden Ut Jr. hostet og surklet i hele natt men ble mye bedre utover formiddagen. Vi trillet en liten tur, og på Narvesen fikk jeg se at bladet DVD Monthly kom med hele den første episoden av Battlestar Galactica denne måneden. Jeg har vært nysjerrig på denne lenge, så jeg beit på. Det angrer jeg ikke på. Fine Hitchikers- og Sin City-trailere var det også på disken.

For de de som ikke har hørt om Battlestar Galactica før må jeg nesten fortelle at versjonen som har gått i høst og i våres på engelsk og amerikansk TV er en nyversjon av en kjip serie med kule effekter som kom i kjølvannet av Star Wars på slutten av søttitallet. Den er et forholdsvis ujkent fenomen her, men de som er så heldige å ha Sci-Fi Channel kan ha sett noe av den. Dirk Benedict (Face fra A-team) spilte hovedrollen. I både den nye og den gamle serien er opplegget som følger: Store deler av menneskeheten har blitt utryddet av de (sanndynligvis) slemme Cylon’ene. mesteparten av de som er igjen (ca 50.000 i den nye serien) er samlet i en liten flåte skip ledet av krigsskipet Galactica.

Episoden jeg så er begynnelsen på den «vanlige» tv-serien. Det ble laget en miniserie først, og det er en fordel å se den først. I hvert fall hvis du skal skjønne hvem dama i den røde kjolen er, men akkurat denne episoden fungerte fint på egenhånd. Opplegget i denne episoden (som heter «33») er enkelt: Hver gang menneskets flåtet hopper ut av overlyshastighet tar det nøyaktig 33 minutter før Cylon’ene dukker opp for å mose dem. Dette har gjentatt seg over 230 ganger (du kan regne det ut selv), så folk begynner å bli dyktig slitne. Episoden foregår nesten i sann tid.

Selv om jeg ikke kjente personene (lederne for flåten, mekanikere og piloter, presidenten med stab, en lege som på et vis snakker med dama i den røde kjolen)) må jeg innrømme at dette var en stram liten jævel av en episode, det mest neglbitende jeg har sett i verdensrommet siden de mest spennende B5-episodene (The fall of Night, Severed Dreams, Z’ha’Dum, Endgame, for eksempel). Når jeg skrøt av Firefly var jeg usikker på om Galactica holdt samme standard, det gjør den helt tydelig. Men der Firefly krydrer romfartingen med humor, kule rollepersoner og cowboyreferanser er Galactica dønn seriøst. Det blir som å sammenligne Buffy og 24, på en måte. Begge deler er stor kunst, men de dekker ulike behov. Og Galactica overlevde, det gjorde ikke Firefly. For meg er B5 det ultimate innen sf-tv; der greide de over 110 episoder å kombinere Fireflys følelser og humor med Galacticas rå spenning. Det ser ut til at det krever to serier samtidig for å fylle tomrommet. Hos meg i hvert fall.

Siden jeg har begynt på Firefly ser jeg den først. Hvis SF-gudene for en gangs skyld er med oss norske nerder uten parabol er det heller ikke utenkelig at Galactica dukker opp på norske skjermer. Hvis ikke ser det ut til at en et nytt DVDboks-kjøp eller to er nødvendig i løpet av sommeren. Men jeg mangler fortsatt sesong 5 av B5 også. Sukk.

3 responses

  1. Anonymous

    webby awards er delt ut og dette nettstedet tok førsteplassen innen filmpromo

    http://www.postvisual.com/theuninvited/

    lekkert, ikke sant?

    mai 5, 2005, kl. 10:02

  2. Fred Ut

    Jepp. Funksjonelt og stilig på en gang, men sikkert ikke så artig hvis du sitter på et 56k modem.

    mai 6, 2005, kl. 08:55

  3. semi-sweet

    Prodigious blog. Loved it so much I went to it
    again! Just go online and search for blogs that are
    worth the value as yours.
    Look into my gsis ecard cash advance blog.

    februar 1, 2006, kl. 00:18

Legg igjen en kommentar

